19 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Studieschuld moet omlaag, vinden partijen

Geef meer studenten een aanvullende beurs, zeggen oppositiepartijen SGP en GroenLinks. Ook het CDA en SP willen de studieschuld verlichten. Vandaag praat de Tweede Kamer over de onderwijsbegroting van het kabinet.

“Als we wachten op de verkiezingen van 2021 zijn we drie jaar verder voordat het leenstelsel gewijzigd wordt”, zegt SGP-Kamerlid Roelof Bisschop. “Dat kunnen we richting studenten niet maken, want dan staan ze nóg eens drie jaar in de kou.”

“We roepen al jarenlang dat de aanvullende beurs moet worden uitgebreid”, zegt Lisa Westerveld van GroenLinks. Haar partij was overigens een van de grondleggers van het huidige leenstelsel, waarin de basisbeurs is afgeschaft.

Kleine beurs

De twee partijen gaan een amendement indienen. Als hun plan doorgaat, zouden studenten een beurs van zo’n 175 euro per maand krijgen als hun ouders minder dan 64 duizend euro verdienen. “Dat is een mooie eerste stap”, zegt Bisschop.

Nu stopt de aanvullende beurs bij een ouderinkomen van ongeveer 50 duizend euro. Zo’n 20 à 30 duizend studenten zouden met de uitbreiding geholpen zijn, zegt Bisschop. “Dat heeft het ministerie voor ons berekend.”

Gokbelasting

De twee partijen hebben ook bedacht waar het geld vandaan moet komen: de belasting op kansspelen moet omhoog. Dat zou jaarlijks 100 miljoen euro opleveren.

Het is afwachten of dit voorstel het haalt. Er is een politieke meerderheid voor aanpassing van het huidige leenstelsel, maar regeringspartijen CDA en ChristenUnie willen het regeerakkoord niet openbreken. Ook D66 lijkt te bewegen, maar wil eerst de evaluatie van het leenstelsel afwachten.

Vouchers

CDA steunt wel samen met SP en GroenLinks een ander idee om studieschulden te verlichten. Zij kijken naar de beloofde ‘studievouchers’ voor de eerste lichtingen studenten die de basisbeurs misliepen. Deze ‘pechstudenten’ krijgen vijf tot tien jaar na afstuderen 2.000 euro voor extra onderwijs. Gebruik dat geld liever om de studieschuld te verlagen, zeggen deze partijen.