17 maart 2024

‘Vijftig uur coschappen en twintig uur roeien: dat gaat best’

Vijftig uur per week coschappen lopen en daarnaast twintig uur trainen. Geneeskundestudent Ruben Houkes heeft het over voor zijn deelname aan het WK roeien voor studenten.

In juni wist Houkes (23) samen met zijn drie teamgenoten een plek te bemachtigen voor het WK voor studenten, deze zomer in Shanghai. Hij roeit in de categorie lichte mannen vier zonder (vertaling: vier mannen van gemiddeld 70 kilo in een bootje zonder stuurman).

Doorbuffelen

Dat betekent wel even flink doorbuffelen, want sinds drie maanden loopt Houkes coschappen bij interne geneeskunde in het OLVG-west. “Ik ren van het ziekenhuis naar training naar huis. Als de training uitloopt, eet ik ’s avonds te laat en ga ik te laat naar bed. Dan loop ik ’s ochtends moe door het OLVG. Dat is niet de bedoeling.” Tijd voor een bijbaantje of een sociaal leven heeft hij niet. “Ik heb het geluk dat ik ontspan door te roeien. Daar haal ik mijn energie uit.”

Zijn teamgenoten passen hun trainingsschema aan aan het overbelaste rooster van Houkes. “Anders is het niet te doen. Ze klagen nooit, het kan gewoon niet anders. Je studie gaat voor. Als je slecht presteert bij je studie, kun je ook niet roeien.”

Niets anders gewend

Het zware trainingsschema combineerde Houkes al jaren met zijn studie. “De intensiteit is hetzelfde, ik ben al vijf jaar wedstrijdroeier. Ik ben niet anders gewend dan dat ik één of twee keer per dag train.”

Hij is daarom erg blij dat hij een week verlof van het OLVG-west krijgt om naar Shanghai af te reizen. “Het feit dat ik dit mag doen, is voor mij een hele prestatie.”

Sponsor gezocht

Voorgaande jaren zorgde Houkes een paar keer per week voor een jongen met de ziekte van Duchenne. Maar door zijn tijdgebrek komt hij niet meer aan zijn bijbaan toe. Dat levert nu wel cashproblemen op. De reis kost 2000 euro per student en Houkes en zijn teamgenoten zoeken nog sponsoren. “We kunnen alle hulp gebruiken.”