Studentenleven
& Maatschappij

Na afloop werd de nieuwe studentenraad geinstalleerd

Studentenraad wil TEDx aan de VU, college minder enthousiast

De universitaire studentenraad vergaderde vandaag voor de laatste keer in de Botanische Tuin Zuidas. Maar niet getreurd! Per 1 september treedt de nieuwe studentenraad aan.

Wellicht toepasselijk stond een rapport van de Nationale Jeugdraad op de agenda. Daarin wordt de noodklok geluid over het toenemende gebrek aan bestuurders bij jongerenorganisaties. Dat probleem geldt niet alleen voor studentenorganisaties, maar bijvoorbeeld ook voor jongerenafdelingen van politieke partijen.

‘De toegankelijkheid van bestuurswerk voor jongeren staat zwaar onder druk: het is lastig voor jongeren om een bestuursjaar financieel rond te krijgen en dit gaat veelal gepaard met de opbouw van schulden en financiële afhankelijkheid van ouders’, is een van de conclusies.

Rector Vinod Subramaniam stelde dat het college van bestuur het belangrijk vindt dat studenten in besturen participeren en graag nadenkt over hoe dit is te stimuleren. Zo is de mogelijkheid genoemd een minor of masterclass ‘bestuurswerk’ in het onderwijsprogramma op te nemen, om studenten beter op dit soort bezigheden voor te bereiden.

Strenge regels

De studentenraad wil ook graag een jaarlijks TEDx-festival (waarbij nieuwe ideeën worden verspreid door middel van korte voordrachten) aan de VU organiseren. Dit gebeurt al op verschillende universiteiten en bijvoorbeeld op het Amsterdam University College.

Voor een officieel TEDx-gebeuren moet een licentie worden aangevraagd. Die is weliswaar gratis, maar is wel gebonden aan vrij strenge regels. De raad wil graag vijfduizend euro subsidie per jaar van de universiteit hebben om het evenement te organiseren.

Over dit voorstel was de rector minder positief. “We organiseren al zoveel debatten en bijeenkomsten. Daarvoor hebben we nu ook de 3D-ruimte in het leven geroepen. Wat is dan de meerwaarde van een TEDx-gebeuren? Kunnen we onze energie niet beter steken in de dingen die we nu al doen?”

De nieuwe raad gaat een voorstel bedenken waarbij TEDx deel uitmaakt van een al bestaande activiteit, bijvoorbeeld het dit jaar voor het eerst gehouden eindejaarsfeest Dèja VU.

De nieuwe studentenraad organiseert trouwens op 8 oktober een zogeheten constitutieborrel op een nader te noemen locatie om zich voor te stellen.