Studentenraad doet buddyproject voor vluchtelingen

De universitaire studentenraad gaat helpen met het opzetten van een buddyprogramma voor vluchtelingen.

“Daarbij worden studenten gekoppeld aan een vluchteling die in het overgangsprogramma van VASVU zit of al een bachelorstudie doet”, aldus Julliette Ronteltap van de USR. “Ze zijn vaak eenzaam en zitten met veel vragen, dus op deze manier willen we ze helpen zich meer op hun plaats te voelen aan de VU.”

Psychische problemen

De USR gaat buddy’s werven via de facultaire studentenraden en de studieverenigingen. “Vrijwilligers krijgen een trainingsdag waarop ze onder andere leren te bepalen wanneer een vluchteling met psychische problemen moet worden doorgestuurd naar een studentenpsycholoog.”

De buddy’s zijn er vooral voor praktische vragen. “Een uurtje in de week praat je met een vluchteling, vraag je hoe hij het vindt aan de VU, of het lukt met inschrijven voor cursussen en tentamens en dergelijke.”

Ontzettend belangrijk

De USR heeft al overleg over het project gehad met de facultaire raden en de studentenverenigingen. “De wil om mee te doen is groot. Iedereen vindt dit ontzettend belangrijk”, aldus Ronteltap.

Wil je je aanmelden als buddy? Dat kan via usr@vu.nl.