27 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Studentenraad blijft strijden tegen 18-puntenregel

De universitaire studentenraad probeert de nieuwe 18-studiepuntenregel van tafel te krijgen. Volgens de raad is de regel in strijd met de rechten van de student.

Heleboel vakken

Sinds dit collegejaar mogen studenten zich voor maximaal 18 studiepunten inschrijven voor vakken. Dat geldt per opleiding en per periode. De regel is ingesteld om tegen te gaan dat studenten zich voor een heleboel vakken inschrijven om pas later te beslissen welke ze echt gaan volgen.

Dat brengt hoge administratiekosten voor de opleiding met zich mee, maar de nieuwe regel benadeelt ook ambitieuze studenten, blogde de studentenraad onlangs.

Recht ontnomen

De raad wijst er nu op dat studenten niet zomaar het recht ontnomen mag worden om onderwijs te volgen. Het studentenstatuut is daar vrij duidelijk over. Studenten hebben het recht op ‘deelname aan het onderwijs binnen de opleiding en in principe binnen de gehele VU.’

Het universiteitsbestuur kan het onderwijsrecht wel beperken ‘om organisatorische redenen of om redenen van capaciteit’, staat in het statuut, maar alleen als dat is vastgelegd in de Onderwijs- en Examenregelingen (OER). Daarmee moet de studentenraad elk jaar instemmen, en vorig jaar is er geen studiepuntenbeperking in het zogeheten Model OER voorbijgekomen.

Niet van tafel

De argumenten van de studentenraad overtuigen het college van bestuur vooralsnog niet. Tijdens de vergadering van vorige week, waarin de 18-studiepuntenregel op de agenda stond, is er geen wijziging aangebracht, laat staan dat die van tafel is geveegd.

Marjolijn Witte, hoofd Onderwijs en Kwaliteitszorg, is het er ook niet mee eens dat de nieuwe regel in het Model OER moest worden opgenomen. “De 18-studiepuntenregel stond in de nieuwe regeling voor intekenen, die destijds is besproken met de universitaire studentenraad. Toen hebben ze erop kunnen reageren.”

Geen beperking

Bovendien is het volgens Witte geen beperking van het onderwijs. “Studenten mógen zich wel voor meer vakken van hun opleiding intekenen, maar ze moeten nu eerst toestemming vragen aan de examencommissie. Daarnaast hebben ze de kans om vakken te volgen buiten hun eigen curriculum, en de regel geldt ook niet voor honoursvakken, als ze honoursstudent zijn.”

Witte stelt dat de regel is ingesteld door de portefeuillehouders onderwijs van de faculteiten. “Studenten schrijven zich nu soms in voor vijf vakken van hun opleiding, terwijl ze er maar twee hoeven te volgen. Dan wordt er van alles georganiseerd: docenten, een ruimte. Als studenten dan toch beslissen om het vak niet te doen, is dat een verspilling van mensen en middelen.”

Warenhuis

Met de regel wil de VU studenten extra laten nadenken of ze wel echt meer dan drie vakken gaan volgen, aldus Witte. “We zijn geen warenhuis waar je spullen koopt en weer terugbrengt als ze je niet bevallen. We willen studenten meer bewust hun studie laten plannen.”

De studentenraad ziet de 18-puntenregel hoe dan ook als een beperking van het onderwijs die tegen het studentenstatuut in gaat. ‘We weten niet in welke setting dit met de vorige usr is besproken, maar naar onze mening zou de regeling momenteel niet van kracht mogen zijn’, mailt de raad.

Bij de evaluatie van de regel later dit collegejaar zal de raad nogmaals proberen de vakkenlimiet af te schaffen of op z’n minst te verhogen.