20 april 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Studentenbloggers op excursie door Amsterdam

Loop mee met een ambtenaar en schrijf er een leuke blog over. Dat was de opdracht aan eerstejaars bestuurs- en organisatiewetenschap. Met hun mentorgroepje gingen ze op excursie in Amsterdam, met zogenaamde gebiedsmedewerkers. Melissa Pranger schreef het leukste verslag.

‘Ambtenaren komen uit hun kantoor en gaan zelf kijken wat er moet gebeuren in Amsterdam’, definieert Pranger het nieuwe gemeentebeleid ‘gebiedsgericht werken’. De ambtenaren werken samen met bewoners, lokale organisaties en bedrijven om problemen in de buurt op te lossen.

Overal tuintjes

Pranger liep rond in de Staatsliedenbuurt en het GWL-terrein, vlakbij de Westergasfabriek. ‘De vergroening van de wijk was zeer opvallend. Bijna overal waar ik keek zag ik wel een moestuintje of een perkje. Bewoners beheren al deze natuur zelf, met een kleine bijdrage van de overheid.’

De excursie was onderdeel van het mentorprogramma bij de faculteit Sociale Wetenschappen. Ouderejaars studenten maken eerstejaars daarin wegwijs aan de VU. Een van de onderdelen van het programma is de oriëntatie op de arbeidsmarkt.