Studenten willen studentvriendelijker campus

Wat moet er de komende drie jaar verbeteren op de VU-campus? Dat is de inzet van het studentenforum op 16 januari. Daar gaan actieve studenten met elkaar in debat om plannen te bedenken om de VU studentvriendelijker te maken. Het forum in een initiatief van de Universitaire Studenten Raad.

“Een belangrijk thema van de studentenraad dit jaar is de betrokkenheid van studenten bij de universiteit. Hoe kunnen we die betrokkenheid vergroten? Dat is het idee achter het forum”, vertelt Martijn Goosensen, voorzitter van de studentenraad.

Voor het forum zijn studenten uit alle mogelijke organisaties uitgenodigd. Studieverenigingen, opleidingscommissies, studentenraden, sportclubs en gezelligheidsverenigingen. Maar daarnaast zijn alle andere studenten welkom. Op de bijeenkomst is plek voor tachtig mensen.

“We willen heel graag dat zo veel mogelijk studenten meedenken over de wensen voor de komende jaren. Zo kunnen we plannen maken met een breed draagvlak”, aldus Goosensen.

Café voor en door studenten

Hij noemt wat ideeën, zoals een echt studentencafé met betaalbare prijzen en door studenten zelf gerund, een site waarop baantjes voor studenten aan de VU staan, of een groot jaarlijks sporttoernooi, maar benadrukt dat de ideeën vooral van zijn medestudenten zelf moeten komen. “We hebben geen agenda met voorstellen gemaakt, maar roepen iedereen op om ideeën in te sturen. Daar kunnen we dan tijdens het forum over stemmen en onze meerjarenagenda van maken.”

Hij belooft dat het lijstje geen vrijblijvende zaak is. “Het college van bestuur neemt de betrokkenheid van studenten heel serieus en ze hebben beloofd de uitkomsten van het forum samen met ons te realiseren. Bovendien willen we per project een werkgroep instellen om het idee verder uit te werken en te zorgen dat het ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd.”

Engels voorbeeld

Het idee is voortaan een paar keer per jaar zo’n studentenforum te organiseren. Wordt er nog niet genoeg vergaderd? “Niet op deze manier”, vindt Goosensen. “Er zijn wel allerlei overleggen met bijvoorbeeld leden van de facultaire studentenraden, maar echt met zo’n brede club bij elkaar gebeurt eigenlijk nooit. Bovendien willen we niet alleen studenten bereiken die bestuurlijk actief zijn, maar juist zoveel mogelijk. Iedereen is welkom.”

Het idee voor het forum komt overwaaien uit Engeland. Daar bestaan op sommige universiteiten student unions die heel actief het studentenleven op de campus organiseren, tot en met het runnen van eigen supermarkten aan toe. Vorig jaar was een delegatie van de studentenraad op bezoek bij de student union van de University of East Anglia. Die runt onder meer zelf tientallen sportclubs en sociëteiten op de campus. Zoiets vindt Goosensen wel een mooi toekomstperspectief. Een studentencollectief dat zelf zorgt voor meer levendigheid en betrokkenheid.

Aanmelden kan tot 11 januari.