20 april 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Studenten toch tevreden na mislukte bezettingspoging ministerie

Studentactivisten vanuit heel Nederland trokken vandaag naar Den Haag om te protesteren tegen het leenstelsel als onderdeel van de #nietmijnschuld-campagne, tegen de studieschuld waarmee studenten worden opgezadeld door het leenstelsel. Het plan om ook het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid te bezetten is in het water gevallen.

Het was een geheim dat er vandaag een groep studenten zou proberen het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid vreedzaam te bezetten. Volgens SRVU Studentenbond-voorzitter Joep van Dijk, die met drie andere SRVU-leden aanwezig was, is dat niet gelukt: “Helaas is de informatie hierover op de een of andere manier naar buiten gekomen.” Volgens Van Dijk werden de actievoerders daardoor opgewacht bij het ministerie. Aangezien ze niet uit waren op een directe confrontatie met de politie, besloten ze zich vervolgens snel aan te sluiten bij de mars.

De voorzitter van studentenvakbond AKKU meldt aan VOX dat er wel geweld heeft plaatsgevonden. Er zou met wapenstokken tegen vreedzame demonstranten zijn geslagen toen ze het ministerie benaderden.

“Met een behoorlijke groep studenten hebben we door Den Haag gemarcheerd en zijn we langs de kantoren van de formerende partijen gegaan”, aldus Van Dijk, die inschat dat er zo’n tweehonderd studenten liepen. “Uiteindelijk zijn we erg tevreden over de actie. We hebben het gevoel dat er een duidelijk signaal is afgegeven.”

De actievoerders hebben ook gesproken met de kabinetsinformateur, Wouter Koolmees. “Die heeft aangegeven dat er serieus wordt omgegaan met de situatie van studenten. Daar zijn we blij mee, want in de gelekte formatieakkoorden is vrijwel niets over studenten of het leenstelsel gezegd”, aldus Van Dijk. Hij noemt het een stap in de juiste richting. Nu wacht de groep af wat er in het komende akkoord zal staan. Als dat niet genoeg is, gaan ze verder met actievoeren. “Want we geloven dat ‘t het waard is om te strijden voor schuldenvrij studeren voor elke student in Nederland