Studenten steeds vaker naar de rechter

Steeds meer studenten stappen naar de rechter om een beslissing van hun onderwijsinstelling aan te vechten. Vorig jaar behandelde onderwijsrechtbank CBHO 350 zaken, meldt NOS op 3.

Drie jaar geleden werd al bekend dat universiteiten en hogescholen vaker in een juridisch steekspel met hun studenten terechtkomen. NOS op 3 meldt nu dat het aantal rechtszaken bij het College van Beroep voor het Hoger Onderwijs nog steeds toeneemt: het waren er vorig jaar 350.

Toegenomen druk

De verklaring zou schuilen in de toegenomen druk op studenten om snel te studeren. Ze grijpen daarom eerder naar juridische middelen om alsnog een herkansing of een inschrijving af te dwingen.

Het is voor studenten tegenwoordig ook makkelijker om in beroep te gaan: wie op internet zoekt, komt al snel achter de juiste procedure.

Bindend studieadvies

De onderwijsrechters krijgen maar een deel van de zaken, zei toenmalig CBHO-secretaris Willem Beijk in 2012. “Bij de instellingen loopt het werkelijk over de schoenrand heen. Er zijn veel studenten, overal is het bindend studieadvies ingevoerd, de normen zijn opgehoogd… dat levert heel wat problemen op.”