27 maart 2024

Studenten spelen Who’s Afraid of Virginia Woolf

Om 7 uur ’s avonds wandelen de studenten Sara Grasman (26, researchmaster neurosciences) en Hugo Maat (21, bachelor geschiedenis) op hun gemak door de gangen van de G-vleugel in het hoofdgebouw. Eenmaal in het repetitielokaal vliegen ze elkaar in no-time naar de keel als personages in de toneelklassieker Who’s Afraid of Virginia Woolf van Edward Albee uit 1962.

Het stuk ontving veel prijzen en werd ook geselecteerd voor de Pulitzerprijs voor drama in 1963, maar die nominatie werd uiteindelijk verworpen vanwege het gebruik van schuttingtaal en seksuele thema’s.

Dialogen en venijn

De regisseurs en producenten Zadok Samson (24) en Mark van Kesteren (24) vinden het een geweldig theaterstuk door de dialogen en het venijn. Ze hebben het decor bewust minimalistisch gehouden; drie stoelen zodat alle aandacht kan uitgaan naar de scherpe teksten.

De toneelvereniging Funest koos ervoor om één personage door drie acteurs te laten vertolken. Beide regisseurs zijn trots op hun sterke acteurs, die de broeierige lading heel goed weergeven.

Geen fuck you, maar screw you!

Iets over de inhoud: het echtpaar George  en Martha komt op een late avond thuis van een feestje. George is professor geschiedenis op de universiteit, Martha is de dochter van de decaan van dezelfde universiteit. Ze hebben te veel gedronken en Martha is knorrig, George is gelaten. Ze verwachten nog bezoek van het jonge echtpaar Nick en Honey, die ze op het feestje hebben ontmoet. Net op het moment als Nick en Honey binnenkomen, horen ze George “Screw you!”, tegen zijn vrouw schreeuwen.

Acteur Hugo Maat zag in een latere editie van het stuk deze uitroep terug als: “Fuck you!” En met zoiets gaat Maat naar Diederik Oostdijk, hoogleraar Engelstalige letterkunde. Ook Oostdijk vindt dat “Fuck you!” niet past, het moet “Screw you!” zijn.

Ongelukkig huwelijk

Maat houdt erg van dit toneelstuk omdat het zo gelaagd is, hij kan in eindeloze discussies verzanden hoe de personages elkaar het leven zuur maken. “Het drama van een ongelukkig huwelijk is tijdloos.”

Dol op spitse dialogen? Ga dan naar deze voorstelling van Funest op dinsdag 2 en donderdag 4 juli in Theater de Roode Bioscoop, Haarlemmerplein 7, 020-6257500. Aanvang 19.30 uur. Toegangsprijs: 5 euro voor VU-studenten (op vertoon van collegekaart) en 7,50 voor VU-medewerkers en overige bezoekers. Mail voor reservering naar toneelverenigingfunest@hotmail.com.