18 april 2024

Studenten, sorry, scholieren krijgen voorkeursbehandeling in de Dirk

Journalist Teun van de Keuken twitterde vandaag deze foto die hij had genomen in een filiaal van Dirk van den Broek in Amsterdam Oost. Dirk heet studenten op een bord hartelijk welkom, maar ze moeten wel winkelen met speciale, grijze studentenmandjes en ze dienen zich netjes te gedragen.

Advalvas belde met Fiona Wijnbergen van het hoofdkantoor van Dirk.

Wij vinden dat bord nogal stigmatiserend voor studenten. Je zal als niets-kwaads-in-de-zin-hebbende student maar op zo’n manier worden toegesproken!

“Ja, maar er is wat verwarring veroorzaakt door het woord ‘studenten’. Eigenlijk bedoelen we scholieren.”

Maar er stáát studenten.

“Maar we bedóelen scholieren. Dit filiaal staat in de buurt van twee scholen en in overleg daarmee hebben we maatregelen genomen om de klantenstroom in goede banen te kunnen leiden.”

Dan stigmatiseert u dus geen studenten, maar scholieren.

“Nee, we doen dat juist om ze sneller te kunnen helpen…”

Ze krijgen dus een voorkeursbehandeling!

“Ze zijn meestal in groepen en hebben maar één of twee boodschappen. Door ze die studentenmandjes te laten gebruiken, kunnen we zien hoeveel er in de winkel zijn en een extra kassa opengooien zodat niemand lang hoeft te wachten.”

Maar ze worden wel bij voorbaat als overlastbezorgers gezien.

“Dat is úw mening.”

Nee, op dat bord staat: ‘Je gedraagt je netjes, dus niet eten, schreeuwen of rennen in de winkel.’

“Ja, dit is nou eenmaal een groep die voor veel overlast zorgt.”

Goed, nu worden dus studenten gestigmatiseerd met een bord dat bedoeld is om scholieren te stigmatiseren. Wat gaat u daaraan doen?

“Ik denk dat we die borden gaan aanpassen.”