16 april 2024

Studenten smeken koning Willem-Alexander: ‘red Nederland, red hydrologie!’

De Actiegroep Titanic, die in maart wat leven in de brouwerij bracht met de bezetting van de kerkzaal, heeft de hulp ingeroepen van niemand minder dan koning Willem-Alexander.

De koning is immers deskundige op het gebied van water en de VU wil de onderzoekslijn hydrologie op de VU beëindigen en de hele staf, met uitzondering van twee docenten, ontslaan. Daarom hebben studenten van de bedreigde opleiding hydrologie de koning een brief geschreven.

Behoud drinkwaterkwaliteit

De studenten hoeven de koning niet uit te leggen hoe belangrijk het is om goed opgeleide waterdeskundigen te hebben, maar ze doen het toch even: ‘hydrologen spelen een cruciale rol in onder andere het controleren van het waterpeil en het behoud van de drinkwaterkwaliteit. Nederlandse hydrologen staan wereldwijd hoog aangeschreven en worden op grote schaal geconsulteerd.’

Juist nu de gevolgen van de klimaatverandering merkbaar worden, zijn hydrologen van belang, voor het zekerstellen van onder andere de zoetwatervoorziening, schrijven de studenten.

Toekomst van Nederland

De opleiding van goede hydrologen komt volgens de briefschrijvers door de bezuinigen aan de VU in gevaar.

‘Daarom luidt ons verzoek of u ons kunt helpen het bestuur van de Vrije Universiteit ervan te overtuigen dat deze beslissing niet alleen desastreus is voor de kansen van de huidige hydrologiestudenten, maar ook voor de toekomst van Nederland’, aldus de studenten.