8 mei 2024

Studenten organiseren campusbreed AI-debat

Samen met debatcentrum 3D en het platform VU Innovation organiseert de universitaire studentenraad een bijeenkomst over AI, ofwel kunstmatige intelligentie. ‘De VU stelt zich veel te reactief op’, aldus raadsvoorzitter Joep van Dijk.

Omdat de VU het niet doet, organiseert de universitaire studentenraad een campusbreed debat over kunstmatige intelligentie, aanstaande donderdag om 12 uur in debatcentrum 3D op het campusplein.

Vanuit diverse invalshoeken

“Maatschappelijk wordt het debat groots gevoerd, waarbij iedereen vanuit zijn eigen expertise er een plasje overheen doet”, zegt USR-voorzitter Joep van Dijk. “Er is geen overkoepelende eenheid waar mensen uit verschillende disciplines met elkaar tot een visie komen. Juist de VU is de plek bij uitstek om die verschillende disciplines bij elkaar te krijgen om over kunstmatige intelligentie te praten. Voor de ethische aspecten hebben we filosofiestudenten, economiestudenten houden zich bezig met de economische dimensie en politicologen zetten kunstmatige intelligentie in een politiek kader. Zo kom je met elkaar tot een samenhangend perspectief.”

Onduidelijk beleid

Een van de redenen voor de USR voor dit debat is de ergernis over het gebrek aan samenhangend beleid ten aanzien van kunstmatige intelligentie. “De VU stelt zich vooral reactief op in plaats van te anticiperen”, aldus Van Dijk. “Dan krijg je bijvoorbeeld dat een zogenaamd openboektentamen op het laatste moment toch een multiplechoicetentamen wordt omdat er onduidelijkheid is over de inzet van ChatGPT.”

Potentieel van 30.000 studenten aanboren

Welke richting het VU-debat over kunstmatige intelligentie op moet, is nog niet duidelijk. “Dat moet blijken uit deze eerste verkennende sessie”, aldus Van Dijk. “Op basis van wat daar naar voren wordt gebracht, bepalen we het programma voor de vervolgsessies.”

De USR organiseert de bijeenkomst in samenwerking met 3D en VU Innovation, een platform dat zich bezighoudt met innovatie en kunstmatige intelligentie. Ze richt zich met name op studenten. “Het zou toch mooi zijn als we het potentieel aanboren van de 30.000 studenten aan de VU”, zegt Van Dijk. Maar hij hoopt ook dat medewerkers naar de sessie komen. “Zeker ict-medewerkers en dergelijke zijn cruciaal.”