29 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Studenten ontsnappen aan boete na clitoriskunst

Solid gold clit’, was er op de muren gespoten. Het bestuur van een Amerikaanse kunstacademie was daar zo boos over dat het alle studenten 250 dollar boete wilde geven.

Aan de Santa Fe University of Art and Design kwam kunstenares Sophia Wallace een gastles geven over haar project ‘Cliteracy: 100 Natural Laws’. Ze stelt de vraag waarom de wereld het vrouwenlichaam zo graag wil seksualiseren, terwijl er tegelijkertijd zo weinig kennis is over de clitoris.

Vrouwelijke anatomie

De les sloeg behoorlijk aan. Iemand wilde de discussie voortzetten en verspreidde graffiti door de gebouwen met plaatjes van de vrouwelijke anatomie en de tekst ‘solid gold clit’. Het bestuur kon dat niet waarderen. Omdat de schuldige niet gevonden werd, zou elke student 250 euro boete krijgen.

De kunstenares prees de graffiti: “Wie deze tags maakte, heeft iets in het publieke domein gebracht waarvan de hele samenleving je van jongs af aan leert dat je er nooit over mag praten. Sinds die tags is het woord clitoris waarschijnlijk vaker gebruikt dan ooit eerder in de hele geschiedenis van de SFUAD.”

Zonde van het collegegeld

Er werd natuurlijk flink geprotesteerd tegen de boete voor alle studenten. Dat besluit is dan ook snel weer ingetrokken. Wel bleef het bestuur het zonde vinden dat het collegegeld van studenten deels moet worden besteed aan het verwijderen van graffiti.