16 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Bandro Edoga en Marc Hegeman bij de maaltijdvoorziening voor daklozen van Sant Egidio

Studenten maken app voor daklozen

Daklozen hebben vaak  wel een smartphone, maar ze gebruiken hem niet optimaal. Ook is relevante informatie voor hen soms moeilijk te vinden. Daarom ontwikkelden studenten informatiewetenschappen Marc Hegeman en Bandro Edoga een app voor daklozen.

Wat zijn eigenlijk de vragen die een dakloze heeft? Om dat te weten te komen, hielpen Hegeman en Edoga een paar keer mee bij Sant Egidio, een liefdadigheidsorganisatie die op dinsdagavond in de Mozes en Aäronkerk aan het Waterlooplein een gratis maaltijd serveert aan daklozen, vluchtelingen en eenzamen.
Het afstudeerproject van Hegeman, Bandro en een aantal andere studenten gaat over de digitale tweedeling: hoe bereik je mensen die zichzelf niet kunnen redden in de digitale wereld? Ouderen bijvoorbeeld en laaggeletterden. Voor hen is het een probleem dat tegenwoordig bijna alles digitaal gaat en dat ook de overheid, verzekeraars en banken in toenemende mate van hun klanten verwachten dat ze digitaal vaardig zijn. Studenten informatiewetenschappen bedenken in dit vak oplossingen om het leven van digibeten gemakkelijker te maken. Dit jaar waren voor het eerst ook daklozen opgenomen als doelgroep.

Vaak dezelfde vragen

“Bij Sant Egidio krijgen ze een driegangenmaaltijd, verzorgd door een cateraar”, vertelt Hegeman. Het idee is dat de mensen die niet meetellen in de maatschappij nu eens worden bediend. Die bediening gebeurt door vrijwilligers en daarbij hielpen Hegeman en Edoga om een beter beeld te krijgen van hun doelgroep.
Bij die maaltijden praatten ze met de daklozen en met de vrijwilligers. “Van mensen die daar als vrijwilliger werken hoorden we dat ze vaak dezelfde vragen krijgen: weet je een plek waar ik vanavond kan slapen? Waar kan ik op de andere dagen van de week gratis eten krijgen?”

Ongeveer de helft van de daklozen heeft een smartphone

Uit de gesprekken met daklozen bleek onder meer dat ze weliswaar niet allemaal een smartphone hebben, maar dat ze zich vaak in een groep bevinden waarin in elk geval wel één persoon een smartphone heeft.  “Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat ongeveer de helft van de daklozen een smartphone heeft. In Nederland is er geen onderzoek naar gedaan, maar ik denk dat het aandeel vergelijkbaar is”, vertelt Edoga.

Chinees, Pools en Arabisch

Op basis van de gesprekken ontwierpen Edoga en Hegeman een app waarin de relevante informatie voor daklozen op een rijtje staat: plekken om te slapen, plekken waar ze kunnen douchen, gratis internet, plekken waar ze kunnen eten, voedselbanken en medische voorzieningen waar daklozen welkom zijn. Hegeman ontwierp de app en Edoga zorgde dat de programmering aan de achterkant werkt. Omdat hulporganisaties het vaak druk hebben, bedacht Edoga een systeem dat organisaties niet actief hoeven bij te houden.  De app haalt gegevens van internet op basis van allerlei zoekwoorden.

De gemeente Amsterdam kijkt belangstellend toe

Een app waarin je precies kunt zien in welke opvang vanavond nog plek is, is het dus (nog) niet.  Een feedbackformulier is er al wel, op termijn wil Edoga daar een echt rating systeem van maken, waarin daklozen hun waardering voor de voorzieningen kunnen geven. Omdat Edoga en Hegeman constateerden dat veel daklozen weinig Nederlands spreken, is de app ook in het Spaans, het Engels, het Russisch, het Arabisch, Chinees, Poos, Frans en Duits te raadplegen.
Hegeman maakte drie verschillende ontwerpen en testte die op daklozen en koos toen voor een ontwerp met heldere, simpele iconen. De gemeente Amsterdam kijkt belangstellend toe naar het project: ook zij heeft moeite deze doelgroep te bereiken. “We willen nogmaals met de gemeente in gesprek om van deze app de gemeentelijke app te maken”, vertelt Hegeman.

Andere steden

Ook hebben ze plannen om de app te exporteren naar andere steden:  “Het maakt niet zoveel uit of je deze app in Utrecht, of Moskou zou willen lanceren. Ik heb het zo geprogrammeerd dat met Google Translate de relevante informatie ook in andere steden zo te vinden is”, besluit Edoga.

De app die nog geen naam heeft, is te gebruiken via: app.digitize.amsterdam.