Studentenleven
& Maatschappij

Studenten kunnen geld besparen door studiefinanciering tijdelijk stop te zetten

Nog vijf jaar lang een lage rente op je studieschuld? Er is veel belangstelling voor een ‘truc’ met de studiefinanciering die studenten duizenden euro’s zou kunnen schelen.

Studenten zijn vanaf 1 januari 0,46 procent rente over hun studieschuld verschuldigd. Naar verwachting zal de rente nog verder stijgen. Dat zette een aantal slimme studenten aan het denken.

Lening opsplitsen

Als studenten een tussenjaar nemen en hun studiefinanciering tijdelijk stopzetten, splitst DUO hun schuld in twee delen op, redeneerde de Delftse wiskundestudent Joep de Jong. Over hun eerste leningdeel betalen ze dan vijf jaar dezelfde rente – gebeurt dat misschien ook als je je studiefinanciering maar één maand stopzet?

Dat bleek te kloppen, vertelt hij aan Delta, het journalistieke platform van de TU Delft. Ook andere studenten ontdekten de truc. Zo schreef student Michiel Boeren er een post over op LinkedIn en sprak NOS op 3 met student Casper de Haes.

Delta en de NOS geven rekenvoorbeelden waaruit blijkt dat de splitsing van een flinke studieschuld studenten duizenden euro’s kan opleveren.

Uitkijken

Een woordvoerder van DUO bevestigt in Delta dat de ‘truc’ mogelijk is, maar wijst erop dat studenten een maand studiefinanciering missen, inclusief reisrecht en eventuele aanvullende beurs. “De extra kosten moeten wel opwegen tegen het bedrag dat je bespaart.”

Ook waarschuwt ze dat studenten hun studiefinanciering tijdig moeten stopzetten en weer aanvragen. Vooral studenten die bijna dertig jaar oud zijn moeten uitkijken. “Na je dertigste kun je namelijk niet meer opnieuw studiefinanciering aanvragen. In sommige gevallen kan het dus beter zijn om de lening door te laten lopen.”

Hoeveel studenten de truc daadwerkelijk gaan toepassen moet nog blijken. De artikelen worden veel geliket en gedeeld op Instagram.