27 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Studente wordt door een agent tegen de grond gewerkt

Studenten krijgen het met de politie aan de wapenstok + update

Drie studenten zijn dinsdagavond in de Utrechtse binnenstad opgepakt, nadat zij daar volgens de politie ‘de boel op stelten’ hadden gezet. Een filmpje van de aanhouding zorgt voor discussie op sociale media.

“Ga je mij nu ook slaan? Kom dan, sla dan!”, roept de jonge vrouw in het filmpje tegen een agent. Medestudenten zeggen dat ze op moet houden, maar ze blijft de agent provoceren. Na een worsteling werkt hij haar naar de grond en blijft op haar zitten totdat hij haar in de boeien heeft geslagen.

De vrouw hoorde bij een grote groep dronken studenten van de vereniging Veritas. Zij veroorzaakten volgens de politie overlast bij een restaurant in de buurt van het Utrechtse park Paardenveld. Er waren meerdere meldingen dat de studenten voortdurend het restaurant in- en uitliepen, de gasten lastigvielen en het toilet bevuilden.

Geweld

“Wij snappen heel goed dat studenten lekker de stad ingaan en dat daarbij gedronken wordt. Dat is prima, zolang er geen overlast voor anderen ontstaat”, aldus een verklaring van de politie op Facebook. De agenten vroegen de studenten te vertrekken, maar na twintig minuten praten weigerden ze nog steeds.

“We geven mensen alle tijd om vrijwillig weg te gaan. Als ze dat niet doen, vorderen we het. Als de dat ook niet doen, rest ons geen optie dan over te gaan tot aanhouding. Als men hierbij verzet pleegt of niet meewerkt, kan het voorkomen dat wij geweld moeten toepassen”, aldus de politie. Er zijn in totaal drie mensen gearresteerd voor onder andere openbare dronkenschap.

Schuld

Een omstander filmde de arrestatie van de studente en zette die vervolgens op Twitter. Daar ontstond discussie over de aanpak van de agent. Sommigen vinden dat hij veel te hardhandig te werk is gegaan, terwijl anderen de schuld bij de vrouw zelf leggen. “Wat mankeert jullie? Dit geweld is toch niet in verhouding tot haar overtreding”, zegt iemand. “Overmeestering conform het boekje, lijkt me”, reageert een ander.

De restauranteigenaar heeft volgens het AD met het bestuur van Veritas gesproken. Volgens hem betreurt de vereniging het incident en gaat ze intern onderzoek doen.

UPDATE: Veritas distantieert zich van het gedrag van de studenten in het park. Ze waren er volgens de studentenvereniging op eigen initiatief. “Toch hecht het bestuur eraan om te melden dat we het gedrag van de overlast gevende leden ten zeerste afkeuren. Over de botsing met de politie kunnen we kort zijn: aanwijzingen dienen opgevolgd te worden”, aldus een verklaring. Veritas gaat met de betrokken studenten en de restauranteigenaar in gesprek en verwacht dat de overlastplegers hun “gemeende excuses” zullen aanbieden.