18 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Studenten krijgen fors minder boetes voor te laat stopzetten ov-kaart

Minder studenten zijn beboet wegens het te laat stopzetten van het reisproduct op hun ov-kaart. In de eerste maanden van 2018 werd nog voor 13,2 miljoen euro aan boetes opgelegd en in diezelfde periode van dit jaar is dat bedrag geslonken tot 4,1 miljoen.

Dat blijkt uit cijfers van DUO, schrijft het ministerie. In heel 2018 betaalden studenten die te lang doorreisden met hun ov-kaart samen nog 28 miljoen euro aan boetes, al was dat bijna de helft minder dan in 2015.

Minister Van Engelshoven benadrukt dat de meeste studenten niet van kwade wil zijn: “Aan het einde van de studententijd komt er veel op studenten af. Daardoor schoot het op tijd stopzetten van het reisproduct op de ov-kaart er geregeld bij in, of hadden zij simpelweg niet op hun netvlies wanneer zij dat precies moesten doen.”

Geen haast

Het is de politiek lange tijd een doorn in het oog geweest dat studenten jaarlijks tientallen miljoenen euro’s aan boetes moeten betalen als ze hun ‘studentenreisproduct’ te laat stopzetten. Waarom wordt hun ov-kaart nog altijd niet automatisch geblokkeerd zodra ze er geen recht meer op hebben? Uit een reconstructie van het HOP in 2017 bleek dat de ov-bedrijven bepaald geen haast maakten met technische verbeteringen die een einde hadden kunnen maken aan de torenhoge boetes.

In juli 2018 meldde minister Van Engelshoven dat automatisch stopzetten mogelijk tóch haalbaar was. De NS deed een proef met een zogeheten onbeperkte blacklist. In de tussentijd moesten andere maatregelen het aantal boetes terugdringen.

Verdere daling

Zo werd de voorlichting vanuit DUO verbeterd. De ov-boete werd vanaf 1 januari 2019 alleen nog opgelegd als (oud)-studenten daadwerkelijk hadden gereisd met de ov-kaart. En wie wel had gereisd, betaalde de eerste maand een lagere boete. Studenten kregen bovendien meer tijd om hun studenten-ov te beëindigen.

Minister Van Engelshoven hoopt nu dat de daling in het aantal boetes zal doorzetten, en spreekt van een mooi resultaat. Ze kondigt vast aan dat studentenreisproducten later dit jaar vaker automatisch worden stopgezet via een blacklist van de vervoersbedrijven. “Daardoor zullen nog minder studenten tegen een ov-boete aanlopen.”