29 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Studenten jagen op strategie in de Ikea

“Heb je wel eens gedacht aan een carrière bij de Ikea?” vraagt Tonny Appel, verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de medewerkers bij de Ikea Amsterdam. De vier studenten tegenover haar blijven even stil. “Nee”, zeggen twee van hen eerlijk. “Mensen die studeren op een universiteit willen toch meer fame, geen budgetwinkel.”

Zo’n tweehonderd tweedejaars bedrijfskunde deden gisteren opdrachten in de Zweedse woonwinkel voor het vak Strategy. Het is een soort vossenjacht, waarbij ze oplossingen moeten verzinnen voor strategische vragen van het bedrijf. In de hele winkel staan medewerkers met een ‘vos’-sticker op die ze vragen mogen stellen. Zelf lopen ze rond met een Småland-sticker, voor de herkenbaarheid.

Leren snijden

“We willen dat studenten een beter idee krijgen van hoe bedrijfsstrategie werkt in de praktijk”, licht docent Christer Guldemond toe. “Ze lezen over strategie en modellen in hun boeken, maar dat is best abstract. Straks gaan ze werken en hebben ze geen idee hoe een bedrijf werkt! Een arts moet ook leren snijden.”

Voor de eerste opdracht moeten de studenten rondlopen en fotograferen hoe ze corporate social responsibility terugzien in de winkel. “Ik lijk wel een toerist”, grapt Youssef Al Ghoush (20) als hij foto na foto maakt van posters die aanprijzen hoezeer de Ikea begaan is met het milieu.

Vervoersprobleem

Een ander groepje moet oplossingen verzinnen voor het probleem dat 95 procent van de Ikea-bezoekers in de Bijlmer geen eigen vervoer hebben. Ze ondervragen medewerker Sandra, die vertelt dat mensen hun aankopen onder andere kunnen laten bezorgen of beneden een auto huren. Tessa Voorhorst (21) ziet daarna het probleem niet meer helemaal. “Het is misschien vooral voor mensen die één kast of stoel kopen”, denkt ze. “Dan is 30 euro bezorgkosten best veel.”

De Ikea vond het een goed idee van de VU-docenten om de studenten strategieopdrachten te laten maken in de winkel. “We willen meer contacten met universiteiten en hogescholen om stages aan te bieden en om Ikea als werkgever bekend te maken”, zegt HR-manager Rita Accord (midden). Student Thomas Brader (22): “Ik wil gaan werken bij een innovatief bedrijf dat met duurzaamheid bezig is. Die kant van Ikea zie ik nu wel meer.” Maar echt overtuigd kijkt hij er niet bij.

Bekijk de volledige reportage met foto’s op Facebook.