Studentenleven
& Maatschappij

‘Studenten die thuis blijven wonen, ontwikkelen zich niet’

‘Ik vind dat mensen die thuis blijven wonen niet aan een universiteit zouden mogen studeren.’ Dat zei emeritus hoogleraar rechtspsychologie Peter van Koppen in een interview met het dagblad De Limburger. Een pikante uitspraak voor een hoogleraar van ‘spooruniversiteit’ VU.

Op de VU zijn er nogal wat thuiswonende studenten. Wat is daar mis mee?
“Op de universiteit volg je een academische opleiding. Je leert geen vak, zoals op het hbo – het gaat om algemene vorming: de wereld ontdekken, jezelf ontdekken, de wetenschap ontdekken. Studenten die thuis blijven wonen, ontwikkelen zich niet.”

Peter van Koppen is emeritus hoogleraar rechtspsychologie aan de VU en aan de Universiteit Maastricht. Hij verschijnt geregeld in de media over kwesties rondom strafzaken. Op de VU startte hij het project Gerede Twijfel, waarin studenten een oude rechtszaak onderzoeken. In sommige gevallen is de zaak heropend.

Kun je je dan niet ontwikkelen als je thuis woont?
“De mogelijkheden zijn dan uitermate beperkt. Je moet met je hoofd tegen de muur kunnen lopen, de beest kunnen uithangen. Nu gaan studenten na college weer naar huis. Ik zie de desastreuze gevolgen daarvan. Als we na een uur college pauze hebben, blijft iedereen zitten en op z’n telefoon kijken. Studenten gaan niet ouwehoeren met anderen. Als dat is hoe mensen de wereld ontdekken, is dat niet goed.”

Maar het is toch onbetaalbaar voor veel studenten om op kamers te gaan en er zijn ook veel te weinig kamers?
‘De kosten zijn een probleem, ik zie dat wel. Het nadeel van de VU is ook dat de universiteit met het openbaar vervoer zo goed bereikbaar is. Studenten gaan direct na college weer naar moeder toe. Er moet een vorm van stimulering komen om zelfstandig te wonen. Misschien moet de VU dat doen. De meest extreme vorm is geen studenten meer aan te nemen die nog thuis wonen, maar dat zal niet zo snel gebeuren. Je kunt ook denken aan woonruimte aanbieden.”

Er zijn tegenwoordig veel meer studenten dan vroeger. Wat u zegt is toch niet meer van deze tijd?
“Ik heb een hekel aan mensen die zeggen dat iets niet van deze tijd is. De enorme toename van studenten staat op gespannen voet met de academische gemeenschap. Dat merk je ook aan de grote interesse bij studenten of iets voor een tentamen is of niet, en ze hebben ‘les’ en gaan naar ‘school’. Maar college is geen les. Op college krijg je een probleem voorgelegd dat je zelf gaat ontdekken. Studenten die geen academische interesse hebben kunnen beter iets anders gaan doen.”

‘Studenten die geen academische interesse hebben kunnen beter iets anders gaan doen’

Op de VU zitten ook veel eerstegeneratiestudenten, voor wie studeren op de universiteit al niet vanzelfsprekend is. Voor hen is uit huis gaan misschien wel een extra drempel.
“Dat weet ik niet. Over die studenten heb ik nog niet nagedacht, dus daar kan ik niks over zeggen.”

Als alle studenten op zichzelf moeten wonen, zou dat betekenen dat studenten die geen rijke ouders hebben minder goed kunnen gaan studeren. Het werkt ongelijkheid in de hand.
“Er is goede financiering in Nederland, ook al wordt er veel over geklaagd. In de Verenigde Staten wonen studenten op campussen en dat kost op sommige universiteiten vreselijk veel geld. Een campus is trouwens niet per se een goed idee, want dat is toch ook een afgesloten wereld.”

U zei dat het in Maastricht gezelliger is omdat studenten daar vaker op zichzelf wonen.
“Veel studenten in Maastricht komen van ver en wonen uit huis. En de faculteit is in het centrum. Studenten brengen daar veel meer hun dag door. Ze komen meer in contact met elkaar en met medewerkers. Die sfeer is bevorderlijk voor het academische klimaat.”