28 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Studenten boos om ‘onacceptabel’ uitstel opening hoger onderwijs

Gaan hogescholen en universiteiten hun studenten vanaf 26 april weer een dag in de week fysiek onderwijs geven? Tot woede van studenten hielden premier Rutte en minister De Jonge gisteravond nog steeds een slag om de arm.

De ziekenhuizen liggen weer net zo vol als tijdens de eerste golf, vertelde demissionair premier Rutte tijdens de persconferentie over de coronamaatregelen. “Feit is dat elke dag mensen doodgaan aan covid.”

Maar buiten het ziekenhuis komen mensen ook in de problemen, snapte hij. Hij noemde de horeca en winkels, maar ook de middelbare scholieren en studenten. “Ons geduld neemt af, de emoties lopen op.”

Begrip

Toch vraagt het kabinet nog even begrip voor de beperkingen. Alléén als de situatie in de ziekenhuizen het mogelijk maakt, komen er versoepelingen. Dan gaan allereerst de hogescholen en universiteiten vanaf 26 april weer van het slot, staat in het nieuwe openingsplan. Pas volgende week dinsdag, 20 april, valt het besluit.

Studentenorganisaties LSVb en ISO reageren boos op het voorbehoud. “Het gaat veel te slecht met jongeren om openstelling nogmaals uit te stellen”, zegt LSVb-voorzitter Lyle Muns, die uitstel onacceptabel noemt.

Broodnodig

“Eén keer per week naar de instelling mogen is geen luxe, maar broodnodig voor studenten die al een jaar volledig online onderwijs volgen”, zegt ISO-voorzitter Dahran Çoban. Het kabinet moet zijn belofte waarmaken, vindt ze. “Op 26 april moet de beeldschermstudent terug in de collegebanken.”

Het fysieke onderwijs ligt overigens niet helemaal stil. Studenten kunnen al naar de campus komen voor tentamens. Ook kunnen kwetsbare studenten begeleiding krijgen en mag praktijkonderwijs op locatie doorgaan.

Zelftests

Het kabinet denkt dat de inzet van zelftests kan helpen als de deuren van het hoger onderwijs weer op een kier gaan. Studenten en docenten krijgen die gratis en kunnen dan checken of ze misschien besmet zijn.

De zelftests worden niet verplicht. Uit een pilot bij Avans Hogeschool blijkt dat tamelijk veel studenten de tests links laten liggen. Er zou een beloning tegenover moeten staan, was daar de conclusie.

Geen besmettingen

Hogescholen en universiteiten menen dat ze sowieso wel een dag in de week open kunnen. In studentenhuizen en op verboden feestjes verspreidt het virus zich misschien wel, maar het onderwijs zelf heeft nooit tot besmettingshaarden geleid.

“We gaan er nog steeds vanuit dat we per 26 april meer ruimte krijgen voor fysiek onderwijs”, zegt voorzitter Pieter Duisenberg van universiteitenvereniging VSNU. “Studenten hebben dat ook hard nodig. We werken optimistisch door aan het verder openen van de universiteiten.”