18 april 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Studente plagieert, universiteit wil haar diploma intrekken

Een buitenlandse masterstudente blijkt tijdens haar studie zo vaak te hebben geplagieerd dat de Universiteit Maastricht haar diploma ongeldig wil laten verklaren. De oud-studente wist de antiplagiaatsoftware handig te omzeilen.

De examencommissie heeft onomstotelijk vastgesteld dat de studente van de faculteit cultuur- en maatschappijwetenschappen de boel heeft bedrogen, meldt het Maastrichtse universiteitsblad Observant. De studente is deze week op de hoogte gesteld en krijgt een paar weken de tijd om zich tegen de beschuldigingen te verweren.

Papieren diploma inleveren

De Universiteit Maastricht kan het diploma, als de studente gehoord is en het juridisch onderzoek helemaal is afgerond, ongeldig verklaren en schrappen uit het landelijk diplomaregister. Moeilijker wordt het volgens Observant om de studente zo ver te krijgen dat ze haar papieren diploma komt inleveren.

Het komt zelden voor dat een examencommissie besluit om een al afgegeven diploma in te trekken. Aan de Universiteit Maastricht gebeurt het voor de eerste keer.