19 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Student voert actie tegen seksuele intimidatie

Nafluiten, seksueel getinte vragen, ongewenste aanrakingen: een vrouwelijke student aan de Universiteit Twente is het zat. Met een petitie hoopt ze de gemeente Enschede aan te sporen om seksuele intimidatie op straat aan te pakken.

In de Enschedese binnenstad is seksuele intimidatie eerder regel dan uitzondering, vertelt de student aan universiteitsblad U-Today. Vrouwen zouden daar dagelijks worden lastiggevallen door mannen op straat – niet alleen ’s avonds, maar ook overdag.

“Als jij iets ouder was, had ik je gedaan”, kreeg de student bijvoorbeeld wel eens naar het hoofd geslingerd. Of: “Laat me je kutje eten.” Soms komen de mannen op vrouwen af of raken ze hen aan.

De student wil dat de gemeente ingrijpt, bijvoorbeeld door meer politie te laten surveilleren. Haar petitie kan rekenen op veel steun. De teller staat inmiddels op meer dan 14.000 handtekeningen.