Studentenleven
& Maatschappij

Student organiseert modeshow met composteerbare kleding

Kombucha? Dat is toch zo’n gezond hipsterdankje? Klopt, maar je kunt er ook andere dingen mee: het vlies dat op de kombucha groeit, kun je namelijk  gebruiken als kleding.

Denk niet aan soepele stoffen die luchtig om je lichaam vallen,  maar meer aan een tweede huid, leerachtig en half-transparant.

Scheikundestudent Iza Awad gaat binnenkort laten zien wat je kunt met kombuchaleer. Voor zijn stage onderzoekt hij de toepassingen van deze stof, die ontstaat als je thee op een bepaalde manier laat fermenteren. En  omdat Awad beslist geen gemiddelde scheikundestudent is, vond hij het saai om van zijn onderzoek alleen een scheikundig verslag te maken.

Beha met plantjes

Hij wilde een modeshow. De twaalf modellen had hij zo gevonden. Aan de outfits zal hij nog hard moeten werken: leer kweken, kleuren, ontwerp maken, in elkaar zetten. Omdat kombuchaleer snel afbreekt, zal Awad veel op het laatste moment moeten doen. Naast bakken kombucha en petrischaaltjes met kweekjes in allerlei kleuren, liggen er dan ook schetsboeken met modetekeningen op zijn werkplek. En zijn moeder leerde hem onlangs breien.  Awad wil ook nog plantjes laten groeien op de outfits, hij is aan het experimenteren met tuinkers en alfalfa. Hij maakte al een begroeide beha.

Queer-tegengeluid

Boven zijn computer hangen de modellen: Awad heeft gezocht naar modellen die in alle opzichten verschillend zijn: qua huidkleur, leeftijd, lichaamsbouw, seksuele voorkeur.  Zijn show moet een statement worden voor ruimdenkendheid: “Er zijn op de VU mensen die de Nashville-verklaring ondertekenden. Dit is een queer-tegengeluid”, vertelt Awad die zich inzet voor de lhbt+-gemeenschap. En er zelf al een modeshoot voor homoblad Winq op heeft zitten in een rokje van kombuchaleer.

Het hele verhaal over Iza Awad  lees je in de nieuwe Advalvas, op papier, of online.