Studentenleven
& Maatschappij

Strijd om Europees wetenschapsbudget duurt voort

De strijd om het Europese onderzoeksbudget is nog niet voorbij. Het Europese parlement dreigt het meerjarenbudget te blokkeren waar de regeringsleiders vorige week een akkoord over bereikten.

Afgelopen vrijdag bereikten de regeringsleiders een akkoord over het budget van de Europese Unie voor de komende zeven jaar. Maar het Europese parlement moet er nog over stemmen. De voorzitters van de vier grootste fracties, samen goed voor driekwart van de 736 parlementszetels, dreigen de begroting af te keuren.

‘Niet in het belang van de burgers’

“Deze overeenkomst zal de concurrentiepositie van de Europese economie niet versterken, maar verzwakken”, aldus hun gezamenlijke verklaring. “Dat is niet in het belang van onze Europese burgers.”

Het gaat om de christendemocratische EPP, de sociaal-democratische S&D, de liberale ALDE en de Europese groene partij Greens/EFA. De parlementariërs betreuren het dat ze de afgelopen maanden niet bij de onderhandelingen in de Europese Raad zijn betrokken.

Compromis van 30 miljoen

Het Europese parlement wilde eigenlijk veel meer geld voor het Europese wetenschapsprogramma Horizon 2020. Geen tachtig miljard euro, zoals de Europese Commissie had voorgesteld, maar honderd miljard. In de onderhandelingen zijn de regeringsleiders volgens de laatste berichten uitgekomen op bijna 71 miljard euro.

Strijd tussen koeien en kennis

In Europa woedt – grof samengevat – een ‘strijd tussen koeien en kennis’. Er zijn landen die profiteren van de landbouwsubsidies en fondsen voor arme regio’s, terwijl onderzoek en innovatie niet hun sterkste kant is. Welvarender landen willen juist de kenniseconomie stimuleren en minder besteden aan armoedebestrijding.

Fracties zijn verdeeld

Het is maar de vraag of het parlement werkelijk zijn dreigement waarmaakt en de meerjarenbegroting zal blokkeren. De fracties zijn niet unaniem. Zo zei Europarlementariër Hans van Baalen (VVD) op Radio 1 dat het parlement alleen nog hier en daar iets kan ‘repareren’, maar in grote lijnen toch de regeringsleiders zal moeten volgen. De VVD maakt deel uit van de liberale fractie in het Europese parlement.