28 maart 2024

Storing bij VUnet door filevorming

Het leek op een totale meltdown van het IT-systeem. Afgelopen week hadden een aantal onderdelen van VUnet last van storingen. Studenten konden niet inloggen, de takenlijst van eHRM gaf verkeerde taken weer en werknemers konden de fietskelder niet in.

Volgens Rob Neutelings, interim-directeur IT, hadden die storingen deels met elkaar te maken. “We hadden bijzonder veel verkeer op VUnet. Normaal kennen we een piek van vierhonderd gebruikers die tegelijk gebruik maken van de self services, nu hadden we pieken van negenhonderd gebruikers.”

Topdrukte

De topdrukte kwam doordat veel studenten zich last minute voor colleges wilden inschrijven. Daarnaast waren veel medewerkers online om onder meer de vergoeding van hun nieuwe ov-kaart te regelen. “Die verschillende functionaliteiten gaan via verschillende op- en afritten. Maar uiteindelijk zit iedereen een deel van de rit op dezelfde snelweg”, verklaart Neutelings.

Het probleem met de takenlijst, waarbij taken van andere mensen zichtbaar waren, is nog niet opgehelderd. “Het probleem is inmiddels opgelost, maar we onderzoeken nog hoe het zo kon gebeuren. Er is privacygevoelige informatie zichtbaar geweest voor derden, dat hoort absoluut niet.”

Fietsenkelder

De toegangsproblemen van de fietsenkelder waren niet IT-gerelateerd. “Dat was een apart probleem van de Facilitaire Campus Organisatie.” Inmiddels zijn alle storingen opgelost.

Na de reorganisatie worden steeds meer taken op een softwarematige manier opgelost. Het is de vraag of de storingen een teken zijn dat IT deze grootschalige verandering nog niet aankan en de systemen nog niet klaar zijn.

Robuust

“Ik onderschrijf die conclusie zeker niet”, zegt Neutelings. “Voordat ze gebruikt wordt, wordt alle software uitgebreid getest. Maar af en toe gaat er iets mis. Dit soort problemen vormen het risico als je op grote schaal deze systemen gebruikt. Op 31 december lag de site van de Staatsloterij ook plat omdat veel mensen een lot wilden. Het is onze taak om ervoor te zorgen dat het systeem zo robuust mogelijk is om dit in de toekomst te voorkomen. Daar werken we nu hard aan.”