Stil protest bij dies

Met spandoeken en pamfletten hebben Verontruste VU’ers de bezoekers van de diesviering erop gewezen dat er aan deze universiteit geen reden is voor een feestje.

De diesviering kon echter zonder enige hinder doorgang vinden. In de hal van de universiteit klonk geen muziek of ander protestlawaai. De vakbonden en de ondernemingsraad hadden de aangekondigde actie rondom de diesviering op een laag pitje gezet omdat een akkoord met het college van bestuur binnen handbereik lijkt te liggen. Gisteren kwamen de ondernemingsraad en het bestuur al met een gezamenlijke verklaring naar buiten en komende dinsdag hopen de vakbonden met het bestuur een sociaal plan af te sluiten.

Maar de Verontruste VU’ers vinden nog steeds dat de VU in brand staat en er daarom geen reden is voor een feestje, staat in  hun pamflet te lezen. Ook zou de onrust onder het personeel alleen maar toenemen. Maar daar was bij het protest vandaag weinig van te merken.  Een paar weken geleden bezochten zo’n driehonderd mensen nog de alternatieve opening van het academische jaar. Nu stond een handjevol mensen flyers uit te delen. Daarin stellen de Verontruste VU’ers drie centrale eisen.

Geld naar onderwijs en onderzoek

Daadwerkelijke zeggenschap voor medewerkers en studenten

Een eind aan de huidige managerscultuur

Binnenkort beleggen de Verontruste VU’ers een bijeenkomst om de situatie aan de universiteit te bespreken. “Dat er een overeenkomst lijkt te komen tussen de vakbonden, het bestuur en de ondernemingraad, is op zich goed nieuws, maar onze immateriële eisen staan nog steeds overeind”, zegt docent bestuurswetenschappen Pieter Wagenaar. “Het gaat ons vooral om de kwaliteit van het onderwijs en het onderzoek en de zeggenschap van het wetenschappelijk personeel daarover. Voor die zaken moeten we komende tijd doorvechten.”

Ook het ondersteunend personeel is nog niet gerust op de toekomst, zegt Henrieke Bos die bij de bibliotheek werkt. “We moeten nog precies te horen krijgen wat die verschillende overeenkomsten inhouden, maar ik ben bang dat het vooral uitstel en geen afstel van de reorganisaties is. En dat er nog steeds veel medewerkers moeten verdwijnen.”

Dat het college van bestuur de afgelopen weken de faculteiten is langsgegaan om uitleg over de plannen te geven, vinden de Verontruste VU’ ers op zich een goed gebaar, maar het  is veelzeggend dat het college niet zo’n bezoek heeft afgelegd bij de verschillende centrale diensten, terwijl juist daar de meeste banen op de tocht staan.