SRVU start petitie voor clementie late inschrijvers

De SRVU is een online petitie gestart tegen het voornemen van het college van bestuur om studenten, die te laat zijn met de inschrijving voor een tentamen, uit te sluiten van dat tentamen en pas het jaar daarop weer een nieuwe kans te geven.

Dat wordt een wel hele dure grap voor studenten, vindt Tabitha Saliba van de SRVU. “Want het betekent dat sommige studenten een heel jaar collegegeld moet betalen om één tentamen te kunnen doen, of dat ze niet aan hun masteropleiding kunnen beginnen doordat ze een tentamen hebben gemist.”

Kans om te vergeten is groot

Is de oplossing daarvoor niet dat studenten gewoon op tijd zijn met inschrijven? “Natuurlijk, maar er zijn allerlei omstandigheden waardoor een student te laat kan zijn”, aldus Saliba. “Daarbij moet je je voor elk vak en elk onderdeel apart inschrijven: voor een hoorcollege of een werkcollege maar ook voor het tentamen dat daarbij hoort. De kans om eens een inschrijving te vergeten is daardoor groot. Bijna elke student is het wel een paar keer overkomen.”

De voorzitter van de universitaire studentenraad, Poey Lam, valt Saliba bij: “Soms ligt het aan het digitale systeem, dat je zeker weet dat je een inschrijving aangevinkt hebt, en dat het toch ergens mis is gegaan. Dat valt achteraf niet te bewijzen.”

Communicatie moet beter

De raad verwijt de VU bovendien niet goed te communiceren met de studenten. “Voor veel studenten is het helemaal niet duidelijk hoe verstrekkend de gevolgen zijn als ze zich niet op tijd inschrijven.”

“Je kunt studenten niet aan zulke strenge regels onderwerpen als je zelf je communicatie niet op orde hebt”, zegt Saliba. “Studeren wordt al zo duur door de afschaffing van de basisbeurs en de mogelijke invoering van het leenstelsel.”

“Er zijn voldoende alternatieven”, vindt Lam. “Automatische inschrijving bijvoorbeeld, dat je, als je je inschrijft voor een studie, ook al ingeschreven bent voor de tentamens.”

Was een boete niet beter geweest

“Aan de hand van het aantal inschrijvingen voor een tentamen van het voorgaande jaar moet je toch redelijk kunnen voorspellen hoeveel studenten er voor hetzelfde tentamen dit jaar komen opdagen”, aldus Saliba.

De drastische maatregel van het college komt nadat het ministerie van onderwijs had vastgesteld dat de boete, of administratieve kosten voor studenten die zich te laat inschrijven, verboden is. Vinden Saliba en Lam achteraf dat die boete te prefereren is boven het jaar, dat late inschrijvers nu kwijtraken?

“Nee”, zegt Saliba. “Die boete was onwettig en ook helemaal niet effectief, want eerst kwamen vaak meer studenten opdagen dan verwacht, en na de boete was het aantal inschrijvingen juist veel groter dan het aantal studenten dat uiteindelijk tentamen deed.”