Sponsor gezocht voor studentenprijs

De universitaire studentenraad wil een prijs instellen voor het beste studenteninitiatief om mensen bij de VU en de campus te betrekken. Het college van bestuur vindt het een mooi plan, maar zegt er geen geld voor te hebben. Dus wordt nu een sponsor gezocht.

De prijs moet een stimulans en beloning zijn voor studenten die initiatief tonen om de VU aantrekkelijker te maken. De studentenraad noemt als voorbeelden de eetcontainer VUetnam (zie foto) en het tijdschrift Eris dat door studenten geesteswetenschappen is opgericht.

Drieduizend euro

De prijs is niet zozeer bedoeld om de onderwijsprestaties te belonen – de prijs voor de beste student van het jaar bestaat al – maar om initiatiefrijke studenten te belonen.

Het idee is dat er een hoofdprijs komt van drieduizend euro, toegekend door een jury, en een publieksprijs van duizend euro. De hoofdwinnaar zou ook een jaar lang coaching van een VU-alumnus moeten krijgen om het initiatief verder te ontwikkelen.

Sponsor zoeken

Rector Vinod Subramaniam zei vanochtend tegen de studentenraad het een mooi initiatief te vinden, maar niet meer dan duizend euro beschikbaar te hebben voor de prijs. Hij suggereerde een sponsor te zoeken. Er zijn tenslotte genoeg VU-alumni die een goede positie bij bedrijven hebben. Als voorbeeld noemde hij Rabobank bestuurder Ron Teerlink, die nu al is betrokken bij de VU Boardroom.

De studentenraad wil de prijs in het voorjaar uitreiken. Dat zal dan wel volgend voorjaar worden, want het plan moet eerst verder worden uitgewerkt en die sponsor nog gevonden.