29 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

‘Sorry dat we een racist een recensie lieten schrijven’

Een geschiedkundig tijdschrift liet een white supremacist een recensie schrijven van een boek over ongelijkheid en het onderwijs in grote steden. De redactie biedt haar excuses aan.

Het gerenommeerde tijdschrift American Historical Review kreeg kritiek te verduren na een recensie van het boek Making the unequal metropolis: school desegregation and its limits. De recensent van dienst bleek er racistische ideeën op na te houden.

Die recensent was emeritus hoogleraar Raymond Wolters, meldt de Amerikaanse nieuwswebsite Insidehighered.com. De redactie van AHR kende zijn ideeën niet en erkent nu dat ze hem nooit om een recensie had mogen vragen.

‘VS moeten blank zijn’

Wolters verweet de auteur dat ze de ‘sociobiologie’ buiten beschouwing liet, oftewel de biologische verklaringen voor de sociale ongelijkheid tussen blank en zwart. Hij meent dat de Verenigde Staten blank zouden moeten zijn en dat de verschillende rassen nooit in harmonie met elkaar kunnen leven.

Het tijdschrift trekt de recensie niet in, want dat zou geschiedvervalsing zijn. Wel komt er een nieuwe recensie en online plaatst het tijdschrift een waarschuwing bij het stuk van Wolters.