Wetenschap
& Onderwijs

Societal Impact Award Junior naar Hans de Moel

Geoloog Hans de Moel heeft de Junior Societal Impact Award gewonnen met zijn proefschrift Uncertainty in Flood Risk.

Volgens de jury, die de prijs van vijfduizend euro zojuist tijdens de diesviering uitreikte, behandelt het proefschrift een ‘zeer actueel onderwerp over een probleem dat brede maatschappelijke aandacht heeft’.

‘Uiterst relevant’

De Moel, die promoveerde bij het Instituut voor Milieuvraagstukken en daar nu nog werkt, onderzocht hoe overstromingsrisico’s in Nederland kunnen worden berekend en welke mogelijke economische schade daarbij kan ontstaan. ‘Het is maatschappelijk uiterst relevant om onderzoek te doen naar overstromingsrisico’s en de gevolgen daarvan’, aldus de jury.

‘Vernieuwend’

Bovendien is het proefschrift vernieuwend: ‘De Moel ontwikkelde een innovatieve methode op basis van simulatiemodellen uit verschillende disciplines, wat een veelzijdige en ‘sophisticated’ inschatting van de risico’s opleverde.’

‘Bruikbaar’

Ook zijn de resultaten uit het onderzoek in de praktijk zeer bruikbaar. ‘De Moel doet een aantal praktische aanbevelingen waarmee de beleidsmakers hun voordeel kunnen doen. De onderzoeksresultaten liggen inmiddels bij de waterschappen op tafel’, aldus de jury, die benadrukt dat de keuze dit jaar erg moeilijk was omdat de andere twee genomineerde proefschriften, van psycholoog Ellen Driessen en econoom Hans Koster, ook van zeer hoog niveau zijn.