NIEUWS

Studenten 01 april 2019

Slechte cijfers? Je bent toch niet dom!

Dat na de tentamenweek nu de onvoldoendes binnen stromen, betekent niet dat je dom bent. Je moet alleen beter studeren, zegt studieadviseur Mirjam Pol.

Even het goede nieuws: als je dit artikel leest, ben je slim genoeg om de universiteit te halen. Wat je cijferlijst ook zegt. “Het is een kwestie van selectie”, zegt Mirjam Pol, auteur van onder meer Nog slimmer. “Als je op de universiteit zit, heb je de voorselectie gehaald. Je bent dus slim en gemotiveerd genoeg.”

Het is een boodschap die Pol regelmatig herhaalt tegen studenten geneeskunde die ze als studieadviseur ziet. “Soms zie je echt die schouders van opluchting omlaaggaan. Dan hebben ze slechte cijfers en hebben ze zichzelf verteld dat ze te dom voor hun studie zijn.” Maar wie slechte studieresultaten heeft, heeft geen hersentransplantatie nodig, maar wel iets anders.

Plannen en focussen

Rutger Kappe, lector studiesucces bij hogeschool Inholland en studentbegeleider bij de faculteit Gedrags- en Bewegingswetenschappen, weet precies wat studenten nodig hebben om goede cijfers te halen. In 2011 promoveerde hij op een onderzoek naar de belangrijkste factoren voor studiesucces. De beste voorspeller van dat succes is niet de vraag hoe slim, maar hoe consciëntieus de student is. Kappe: “Het gaat erom hoe planmatig en georganiseerd iemand is. Of iemand kan focussen en een doel heeft.” Consciëntieus zijn, is voor studiesucces vijf keer meer van belang dan hoge intelligentie. “Als jij harder werkt, zul je betere cijfers halen dan een slimmerik die weinig doet.”

Hij komt ze vaak tegen: studenten die makkelijk het vwo haalden en nu denken dat ze tijdens hun studie op dezelfde manier verder kunnen studeren. Kappe: “Op de universiteit kun je niet meer op het laatste moment alles even doorlezen. Daar red je het niet mee. Studenten die hard hebben moeten werken om het vwo te halen, doen het in het eerste studiejaar zeker niet minder goed. Die gaan gewoon door met hard werken.”

Fouten maken mag

Hoe studenten denken over zichzelf en hun studieresultaten heeft ook invloed op hun studiesucces. Studieaviseur Pol legt uit dat er verschillende manieren zijn om naar succes en falen te kijken. “Mensen met een statische mindset denken dat je slim bent of niet. Ze laten hun zelfbeeld afhangen van hun studieresultaten. Bij een goed cijfer gaat hun zelfwaardering omhoog, bij lage cijfers omlaag. Op die manier is je zelfbeeld heel kwetsbaar, dat is verdrietig.”

Het kwalijke effect daarvan is dat studenten met zo’n statische mindset bij slechte cijfers in de stress schieten. “En al die stress kost heel wat werkgeheugen in je brein. Daardoor heb je minder energie en vermogen om stof op te nemen.” Wat weer tot een neerwaartse spiraal leidt.

“Mensen met een minder statische mindset weten dat fouten maken mag. Hun hele zelfvertrouwen hangt niet van wat cijfers af. Halen ze een onvoldoende, dan onderzoeken ze wat ze de volgende keer beter kunnen doen.” In haar boek Studeren zonder stress legt zij uit hoe studenten positiever naar zichzelf kunnen kijken en zo betere resultaten kunnen halen. 

Vraag hulp

Plannen, doelen stellen en alle lijstjes afvinken klinkt zo leuk. Maar wat nou als je toevallig een ontzettende chaoot bent? “Rond je twintigste jaar ligt je persoonlijkheid grotendeels vast”, zegt Kappe. “Als je heel ongeorganiseerd bent, dan leer je dat niet met één cursus aan. En waarschijnlijk vind je het dan ook niet heel erg leuk om dat te leren. Hoe moeilijker je dat vindt, hoe eerder je daarmee aan de slag moet.” Gelukkig biedt de universiteit een heel arsenaal aan hulpbronnen. “Als je weet dat dit voor jou een punt is, maak daar dan gebruik van.”

Lees het volledige artikel met alle extra studietips hier.

Floor Bal

hits 260

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties.

Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.