27 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Simion Blom (GroenLinks): ‘Belangrijk dat jongeren als ik in de gemeenteraad zitten’

Politicologiestudent Simion Blom (25, GroenLinks) heeft al een periode als deelraadslid in Amsterdam Zuidoost achter de rug. Hij staat nu op een verkiesbare zesde plek voor de centrale gemeenteraad.

Heb je het gevoel dat je dingen hebt bereikt als deelraadslid in Zuidoost?

“Jazeker, op mijn initiatief is er nu beleid op het gebied van seksuele diversiteit. Voorlichting op scholen maar ook in bijvoorbeeld bejaardentehuizen, waar mensen gepest worden vanwege hun seksuele geaardheid. We steunen initiatieven van kerkelijke verenigingen en jongerenorganisaties die iets proberen te doen aan positieve beeldvorming. Niet dat er in Zuidoost uitzonderlijk veel geweld is tegen homo’s, maar er zijn problemen met acceptatie, met de machocultuur en dat soort dingen.”

“Ook heb ik me sterk gemaakt voor een talentenfonds voor getalenteerde jongeren, bijvoorbeeld een zevenjarige jongen die vorige jaar het wereldrecord sprinten in zijn leeftijdsklasse op de duizend meter heeft gebroken. Zulke jongeren krijgen dan bijvoorbeeld een tegemoetkoming om een vliegticket te kunnen kopen om wedstrijden in Amerika te kunnen doen. Goed voor hen, maar ook voor het imago van Zuidoost.”

“Tenslotte heb ik veel aandacht gevraagd voor de toenemende tegenstellingen in Zuidoost, veroorzaakt door de crisis. Het is nog moeilijker geworden een baan te vinden voor jongeren uit bepaalde kwetsbare groepen, en als daar niets aan gedaan wordt, wordt de criminaliteit alleen maar groter.”

Ga je dezelfde lijn doorzetten in de centrale gemeenteraad?

“Inderdaad. Ik wil bijvoorbeeld dat er bij overheidsaanbestedingen veel hardere eisen op het gebied van diversiteit worden gesteld. Bedrijven komen in aanmerking mits ze een bepaald percentage vrouwen in dienst hebben, of bijvoorbeeld banen aanbieden aan jongeren, om werkervaring op te doen.”

“Ook wil ik me inzetten voor een tweede kans voor jongeren die veroordeeld zijn voor een kruimeldiefstal. Die komen zelfs als vakkenvuller bij de Albert Heijn moeilijk aan de slag. Als de gemeente in gesprek gaat met het bedrijfsleven, kan het die jongeren makkelijker worden gemaakt hun leven te beteren. Daar wordt ook de kans op recidive kleiner door.”

“En er moet nog veel meer gedaan worden tegen discriminatie. Op de arbeidsmarkt, door de politie. De politie heeft weinig feeling voor jongeren in Zuidoost en Nieuw West. Dat is voor niemand goed, ook niet voor het gezag van de politie.”

Zijn er speciale redenen voor VU-studenten en – medewerkers om op jou te stemmen?

“Wat voor jongeren in het algemeen geldt, geldt natuurlijk ook voor VU-studenten. Werkgelegenheid voor jongeren, meer stageplekken, meer betaalbare woningen ook voor jonge starters. Als deelraadslid heb ik me hard gemaakt voor studentenwoningen, die zijn er ook gekomen in Zuidoost en er moeten er nog veel meer bij in Amsterdam. Ik zal me inzetten om leegstaande kantoorruimtes om te laten bouwen tot betaalbare studenten- en starterswoningen.”

Je bent al behoorlijk lang met je studie bezig. Is dat wel een goede combinatie, raadswerk en een studie?

“Mijn studie schiet erbij in, dat geef ik toe. Doordat ik er zo lang over doe, kost het me ook nog eens ontzettend veel geld. Maar het is offer dat ik graag maak, want het is belangrijk dat jongeren als ik vertegenwoordigd zijn in de gemeenteraad. Bij deze verkiezingen zijn de kieslijsten nog minder een afspiegeling van de diversiteit in Amsterdam dan bij de vorige.”

Dit is het zesde deel van een serie over studenten en medewerkers van de VU die zich verkiesbaar hebben gesteld voor de komende gemeenteraadsverkiezingen. Het eerste deel leest u hier, het tweede hier, het derde hier, het vierde hier en het vijfde hier.