15 april 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Share en win het boek Evert Willemsz van Willem Frijhoff

Emeritus hoogleraar Geschiedenis van de Nieuwe Tijd Willem Frijhoff heeft een boek geschreven over Evert Willemsz, een 17e-eeuwse weesjongen in Woerden die op zijn vijftiende een mystieke ervaring had.

Dagenlang had hij spirituele belevenissen waarin iedereen die meetelde in Woerden een rol speelde. Tijdens zijn vervoering werd Evert doofstom en kon hij alleen nog via briefjes communiceren. Deze briefjes werden door meester Lucas Zas, rector van de Latijnse School, in twee pamfletten gepubliceerd.

Religietwisten

Frijhoff reconstrueert in zijn boek wat deze puber bezighield, maar ook hoe de kleine gemeenschap van Woerden in de gespannen context van de religietwisten na de Synode van Dordrecht op dit zonderlinge weeskind reageerde en hoe Evert dit voor zijn zelfver­werkelijking wist te benutten.

Zeventiende-eeuws Holland

Evert Willemsz is niet alleen een biografisch verhaal. Het geeft tevens een rijk en scherp beeld van cultuur, mentaliteit en dagelijks leven in vroeg zeventiende-eeuws Holland, van de problemen en mogelijkheden van jongeren toen en van de overgang van jeugd naar volwassenheid.

Lees in de nieuwe Advalvas een fragment uit het boek.

Gratis exemplaar winnen? Share en tweet dan dit bericht op Facebook en Twitter, gebruikmakend van het derde rode symbooltje onder de titel. Hashtag: #weeskind