29 maart 2024

SGP-voorzitter Van der Staaij brengt geleend schrift na dertig jaar terug

Na dertig jaar heeft SGP-fractievoorzitter Kees van der Staaij eindelijk een schrift Latijn teruggegeven dat hij geleend had van Joke van Saane, godsdienstpsycholoog bij de faculteit der Godgeleerdheid. Hij twitterde erover.

“Ik zat op de Amersfoortse Lodensteinschool in hetzelfde jaar als Joke”, vertelt Van der Staaij. “Ik had zelf geen Latijn in mijn pakket maar wilde het door zelfstudie toch leren en toen heb ik de aantekeningen geleend van Joke, die erom bekend stond heel goed in Latijn te zijn.”

Reformatorisch milieu

Tijdens het opruimen van zijn zolder kwam hij het schrift weer tegen en besloot hij Van Saane te mailen. “De uiterste leendatum is ruimschoots overschreden”, zegt Van der Staaij een beetje overbodig. Dertig jaar is inderdaad wel lang. “Maar ik breng het nu toch ook netjes terug?”

“Ik was stomverbaasd”, zegt Van Saane. “Ik had nooit meer aan dat schrift gedacht. Ik kende Kees goed op de middelbare school maar daarna zijn we elkaar uit het oog verloren. Ik heb zelf afstand genomen van het reformatorische milieu.

Officieel werkbezoek

Van der Staaij is speciaal voor Van Saane naar de VU gekomen. “We hebben anderhalf uur gepraat, het was erg gezellig”, aldus Van Saane. Daarna hebben we een afspraak gemaakt voor een officieel werkbezoek van de SGP aan de faculteit en de Protestants Theologische Universiteit, die ook in de VU huist.”