19 maart 2024

Coetzee’s moeder hoopte dat hij bij een bank zou gaan werken

Ernest van der Kwast stelde J.M. Coetzee (foto) enkele vragen over zijn moeder en probeert zijn eigen moeder nog altijd te bewijzen dat hij zijn leven niet vergooid heeft.

Vrije Schrijver Van der Kwast is altijd nieuwsgierig gebleven naar de moeder van Coetzee (de Nobelprijswinnaar voor literatuur in 2003). Hij stuurde Coetzee via zijn Nederlandse uitgever drie vragen. Twaalf dagen later kreeg hij zowaar antwoord.

Van der Kwast: My mother wanted me to become a doctor or a lawyer, but I became a writer and disappointed her (she sometimes says, in tears: ‘My eldest son is retarded, my youngest son is a writer’). What did your mother expect of you when you started to spread your wings?

‘My mother did not press me to become a doctor or a lawyer’

Coetzee: ‘My mother had enough experience of lawyers (my father was an unsuccessful lawyer) for her not to wish I would follow that line. I showed no aptitude for medicine. No, my mother did not press me to become a doctor or a lawyer. She hoped I would work for a bank and end up with the security of a bank manager, but she was resigned to me becoming a schoolteacher.’

Lees het hele artikel ‘Mijn zoon de crimineel, mijn zoon de Nobelprijswinnaar’ over schrijversmoeders in de nieuwe Advalvas.