28 maart 2024

‘Schrijven ligt niet buiten bereik’

Een succesvolle carrière als schrijver, hoe krijg je dat voor elkaar? Literair tijdschrift Expanded Field organiseerde maandag op de VU een beurs met dit thema.

Lekker zelf je uren bepalen, creatief bezig zijn. In theorie klinkt schrijver worden als een prachtige carrière. Groot struikelpunt voor de studenten die aanwezig zijn op de Day of Writing and Publishing op de VU is de vraag: hoe krijg je dat in hemelsnaam voor elkaar? In de kerkzaal staan stands met onder meer vertegenwoordigers van de VU-uitgeverij, poëzie-workshops van boekhandel Waterstones én het welbekende universitaire magazine Advalvas.

Haalbaar doel

“Het doel van deze dag is mensen die niet veel ervaring met schrijven hebben, te laten zien dat het allemaal niet buiten bereik is”, zegt Rick van der Waarden, student English Literature and Society. Na het vak creative writing door docent Erin La Cour kreeg hij de smaak van het schrijven te pakken. Samen met studiegenoten en de docent richtte hij het literaire online tijdschrift Expanded Field op, dat twee keer per jaar uitkomt. “Door voor het blad te schrijven kun je in de literaire wereld duiken.”

Niet alles plannen

Student Literature and Society Angelo Zinna (30) is als spreker aanwezig. Hij zal zijn medestudenten straks uitleggen hoe je als freelance schrijver kunt werken. Hij schrijft vooral Engelstalige artikelen over reizen en fotograferen. Maar een paar jaar verscheen in zijn geboorteland Italië ook zijn boek over een reis door Iran. “Het belangrijkste dat ik studenten kan vertellen, is dat je toekomstplannen niet lineair hoeven te zijn. Ik heb alles in mijn leven achterstevoren gedaan. Eerst ben ik gaan werken, toen ging ik studeren. Het meeste heb ik niet vooraf bedacht.”

Andere opties

Eigenlijk is Ben Baldwin (29) niet zo geïnteresseerd in het schrijverschap. Hij is vooral op de beurs omdat deelname eraan onderdeel van een college is. Hoewel hij pas drie jaar in Nederland woont, spreekt hij vloeiend Nederlands. Met opgewekte Amerikaanse dictie legt hij uit waarom hij liever docent Engels wordt. “Ik heb stage gelopen bij een freelance copywriter. Maar ik vond het saai om de hele dag achter de computer te zitten. Ik snap dat het soms moet. Maar ik wil liever iets creatiefs doen. Lekker aan de slag met leerlingen.” Inmiddels heeft hij al een paar keer les gegeven op een internationale school, waar zijn tweetaligheid een pluspunt is. “Het is echt mijn ding.”