19 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Rutte krijgt Tikkies van boze pechstudenten

Studenten die geen basisbeurs meer ontvangen, vragen met een ludieke actie hun studieschuld terug aan premier Mark Rutte. Maar hen daadwerkelijk compenseren lijkt nog niet zo makkelijk.

Het begon als een grapje, maar is inmiddels uitgegroeid tot een serieuze protestactie. Fontys-student Youri Hoogewoning riep studenten begin deze week via Facebook op massaal een tikkie, oftewel een online betaalverzoek, te sturen naar premier Mark Rutte. “Wij willen ons geld terug, omdat wij tussen het afschaffen en de herinvoering van de basisbeurs vallen”, schrijft de initiatiefnemer.

Al ruim 66 duizend studenten hebben aangegeven mee te doen. Of zij daadwerkelijk allemaal een tikkie gaan sturen op 24 november – de datum die Hoogewoning heeft uitgekozen om massaal op ‘verzenden’ te klikken – is nog maar de vraag. Overigens komen deze berichten niet rechtstreeks aan bij de minister-president, maar bij het algemene telefoonnummer van de VVD-fractie in de Tweede Kamer. Ook PvdA, GroenLinks en D66, medeverantwoordelijk voor de invoering van het leenstelsel, kunnen appjes van studenten verwachten.

Mooie beloftes

Bij VVD en D66 stromen al wat tikkies binnen, veelal met het maximale bedrag van 750 euro. De partijen hebben een standaard antwoord geformuleerd. “Dank voor je tikkie. Heb je terug van 1,9 miljard euro?”, vraagt D66. Dat bedrag wordt volgens de democraten jaarlijks geïnvesteerd in onderwijs en onderzoek. “Wat betreft het leenstelsel, wij zijn bereid om samen met andere partijen te kijken om het huidige stelsel aan te passen”, aldus het bericht.

De VVD blijft als enige overgebleven partij het huidige leenstelsel verdedigen. GroenLinks en PvdA keerden zich er al tegen. Dit kabinet wil zich houden aan de afspraken uit het regeerakkoord, maar de kans is groot dat het volgende kabinet met andere plannen op de proppen moet komen.

“Mooie beloftes, maar nog geen daden”, schrijft student Hoogewoning op zijn Facebookpagina. Hij wil de druk daarom opvoeren door samen te gaan werken met de FNV en de Landelijke Studentenvakbond. “Zij willen net als wij dat we compensatie krijgen voor onze studieschulden. Hier zijn hele gave plannen besproken om ervoor te zorgen dat er daadwerkelijk iets gaat gebeuren.” Wat precies, dat maken ze na het weekend pas bekend.

Lastige puzzel

Maar de leenstelselstudenten compenseren wordt nog een heikel punt. PvdA-fractievoorzitter Lodewijk Asscher lijkt voorstander te zijn van compensatie. Het CDA, dat ook tegen het leenstelsel is, spreekt in Trouw van een lastige puzzel. “Eén op de drie studenten gebruikt de lening om andere dingen mee te doen. Gaan we die studenten compenseren?”, zegt CDA-Kamerlid Harry van der Molen in de krant. De VVD wil niet op de discussie vooruitlopen.