19 april 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Civil War reenactment at The Wade House in Plymouth, Wisconsin

Rotterdamse studenten dreigen met rechter om collegegeld terug te krijgen

Zo’n 160 (oud-)studenten dreigen met een rechtszaak tegen de Erasmus Universiteit Rotterdam, omdat ze te veel collegegeld hebben betaald voor hun masteropleiding. Het kan de universiteit al gauw een paar miljoen kosten.

Studenten van de deeltijdmaster bedrijfskunde en de masteropleiding ‘finance & investment’ moesten jarenlang respectievelijk 17 duizend en 10 duizend euro per jaar neertellen voor hun studie. Dat is fors meer dan het wettelijk collegegeld van 2.060 euro dat bekostigde opleidingen mogen vragen, oordeelde de Onderwijsinspectie begin 2018. Daarvan mag alleen worden afgeweken als de student al een masterdiploma heeft of van buiten Europa komt.

Compensatie

Minister Van Engelshoven vindt dat de studenten hun geld terug moeten krijgen en riep de universiteit daarom op een compensatieregeling te treffen. Erasmus gaf daar maar deels gehoor aan: finance-studenten mogen een kwart van het collegegeld terugvragen en bedrijfskundestudenten de helft.

Is die zogenoemde ‘coulanceregeling’ niet wat karig, vroeg de SP aan de minister. Van Engelshoven ging daar niet op in. “Noch de inspectie noch ik gaan over de inhoud van de compensatieregeling, we kunnen daarin niets afdwingen”, reageerde ze. Wel herhaalde ze dat de Erasmus Universiteit de wet heeft overtreden.

Dus nemen zo’n 160 studenten het heft in eigen hand. Als de universiteit geen beter aanbod doet, zien ze geen andere optie dan naar de rechter te stappen. Advocatenkantoor Stadermann Luiten is nog in gesprek met Erasmus om een procedure te voorkomen.

Duurt lang

Maar er kan wel meer dan een jaar overheen gaan voordat er een uitspraak op tafel ligt. Had de minister niets kunnen doen om deze lange procedure te voorkomen? Nee, voor de studenten kan de minister weinig betekenen, zegt de Tilburgse hoogleraar onderwijsrecht Paul Zoontjens. “Het gaat om een juridische relatie tussen studenten en de instelling. Zij kan niet in plaats van de instelling een regeling treffen.” Als de Erasmus Universiteit niet wil, dan moet ze worden gedwongen via de rechter.

Van Engelshoven had volgens Zoontjens wel financiële sancties kunnen opleggen, omdat de universiteit de wet heeft overtreden. Maar daar schieten de studenten weinig mee op.