19 april 2024

Ronselaar studentes weer actief

Via briefjes op de damestoiletten biedt een man studentes gratis een kamer aan. Waarschijnlijk gaat het om dezelfde ronselaar die een paar jaar geleden ook actief was.

Terug van weggeweest: ‘gratis woonruimte voor studentes mits voldoend aan bepaalde uiterlijke kenmerken’. Op de VU-campus  zijn vorige week meerdere brieven gevonden waarin dames een dergelijke vorm van onderdak wordt aangeboden.

Medewerkster Elise Dijkstra  van de Universiteitsbibliotheek trof woensdag 5 september twee van dergelijke brieven aan in toiletten op de dertiende etage van het hoofdgebouw. “Ik zag een envelop liggen in het houdertje voor maandverband. Er zat een klein briefje in. De strekking was dat je woonruimte kon krijgen. Gratis en voor niets, als je aan bepaalde uiterlijke kenmerken voldeed.’’

Volgens Dijkstra is tussen de regels door duidelijk te lezen dat de potentiële huurbaas meer wil dan een kamerhuurster. Na de vondst ging Dijkstra op zoek en vond  op een ander toilet een gelijksoortig schrijven aan.  Een studente heeft vorige week, ook in een toilet van het hoofdgebouw, een soortgelijke brief aangetroffen.

Dijkstra  zegt zeker te weten dat deze  man eerder actief is geweest op de Amsterdamse universiteiten.  “Een jaar of acht geleden speelde dit ook op de VU, er zijn toen veel klachten binnengekomen. De man legde toen dit soort briefjes op tassen van studentes of schoof ze tussen hun boeken.”

Dijkstra stelt dat dezelfde man ook briefjes achterlaat op de Universiteit van Amsterdam. “Ik studeer aan de UvA en ook in een damestoilet aan de Oudemanhuispoort zijn deze brieven gevonden. Een klein lettertype, een bepaalde stijl, op een typemachine geschreven met schreefloze letter. Allemaal hetzelfde als destijds.”

Volgens Dijkstra  is de brievenbezorger een roodharige net geklede man van –inmiddels- tegen de veertig  jaar.  Zijn uiterlijk is bekend omdat hij toentertijd is gezien terwijl hij zat te masturberen in een collegezaal. Maar toen de beveiligers aankwamen is hij er snel vandoor gegaan.

Dijkstra  stuurde vorige  week een waarschuwende mail aan collega’s en stapte met de schrijfsels naar de beveiliging van de VU.  Die is in overleg met de buurtregisseur van de politie over wat te doen om de scribent te vinden.