19 april 2024

Repro is beste dienst van de VU

De Repro VU is de best scorende service van de VU onder medewerkers. De financiële dienst krijgt het laagste cijfer. Dat blijkt uit de tweejaarlijkse VU Servicescan, die vorige week is uitgekomen.

Medewerkers vinden de repro van de VU behulpzaam, snel en van goede kwaliteit en ook studenten zijn tevreden. “Daar zijn we natuurlijk heel blij mee”, zegt teamleider Ruud van Es, al hebben ze nog geen taart gehaald om de beste score te vieren. “Bij veel klanten merken we die waardering al. We krijgen vaak complimenten, of iemand komt een doosje chocola brengen als bedankje.”

Geen nee

De repro zit weggestopt in de kelder van de E-vleugel van de VU (de vindbaarheid kwam als minpuntje uit de enquête). Ze printen er scripties, maar hebben ook allerhande andere grafische en drukservices.

“Wat denk ik uitmaakt, is dat we geen ‘nee’ verkopen”, zegt medewerker Cor. “Zelfs als we vragen binnenkrijgen die eigenlijk niet voor ons zijn, doen we ons best om mensen naar de goede plek te helpen.” “Of als er spoed bij is doordat iemand heel laat iets aanlevert, dan doen we ons best alles op tijd klaar te hebben”, voegt Van Es toe.

Blind printen

Wat volgens Van Es en zijn team mensen nog het meest aangenaam verrast, is het meedenken. “Als een student hier zijn scriptie wil laten printen, kijken we eerst of het een bruikbaar document is. En we geven advies over hoe het beter kan. We drukken niet blind op de printknop.”

Het laagste cijfer in de VU Servicescan 2017 is voor de dienst Financiën & Control. Het slechtst scoort de financiële rapportage aan de budgethouders. Die is nogal eens niet toegespitst op de klant, onbegrijpelijk of zelfs onjuist.

Prettig studeren

Van studenten krijgen de studieplekken en receptiebalie in het Initium of W&N-gebouw de meeste waardering. De repro staat daar met een aantal andere services direct onder.

De studentencijfers zijn alleen minder generaliseerbaar, omdat nog geen 2.250 van de ruim 25.000 studenten de servicescan invulden. Van de medewerkers rondde bijna een kwart de enquête af.