Rector over Elsevier-onderzoek: ‘Ruimte voor verbetering’

“Er is ruimte voor verbetering”, zegt de nieuwe rector magnificus, Frank van der Duyn Schouten over het vergelijkend universiteitenonderzoek van weekblad Elsevier. “Dat is een understatement, natuurlijk.”

Van der Duyn Schouten blijkt een meester in understatements: “Ik ben nog maar kort aan de VU, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat onze studenten hier facilitair niet bepaald in de watten worden gelegd”,  zegt hij over de inmiddels traditionele klacht over de tekortschietende voorzieningen in de Nationale Studentenenquête, waarop Elsevier zijn onderzoek deels baseert.

Verwachtingsmanagement

Over die faciliteiten moet de VU beter communiceren, zodat studenten niet met te hoge verwachtingen aan hun VU-studie beginnen, vindt de rector. “”We moeten werken aan ons verwachtingsmanagement.”

Ook de kwaliteit van de docenten verdient volgens Van der Duyn Schouten speciale aandacht. “Maar we moeten ons niet beperken tot schriftelijke enquêtes om te weten wat studenten van hun docenten vinden. Door in gesprekken met studenten de diepte in te gaan, willen we uitzoeken waar nou precies de pijn zit.”

Discrepantie

De rector signaleert wel een discrepantie tussen de resultaten van het Elsevier-onderzoek en de evaluaties van de VU zelf. “De feedback die wij van studenten krijgen, is altijd een stuk positiever. We moeten ook eens gaan uitzoeken wat daar precies de oorzaak van is.”

Intussen werkt de VU gestaag door aan de verbetering van de faciliteiten én van het onderwijs.