29 maart 2024

Rector Lex Bouter legt functie neer

Rector magnificus Lex Bouter heeft zijn functie neergelegd. Dat nieuws volgt op de conferentie van gisteren, waar het college van bestuur en de decanen van de VU met elkaar de onderwijsagenda en de onderlinge samenwerking daarbij bespraken. Tijdens de conferentie is de gezamenlijke conclusie getrokken dat de realisatie van de onderwijsagenda de hoogste prioriteit blijft.

Sterk onderwijsprofiel

Volgens Bouter heeft de VU nu behoefte aan een rector met een sterker onderwijsprofiel. “Er is een ambitieuze agenda vastgesteld. De uitvoering daarvan gaat tenminste drie jaar in beslag nemen. Die taak laat ik over aan mijn opvolger. Ik blijf natuurlijk verbonden aan de wetenschap.”

De raad van toezicht spreekt zijn grote waardering uit voor de belangrijke bijdrage die de rector de afgelopen jaren heeft geleverd aan de ontwikkeling van de VU. “Onder leiding van Lex Bouter heeft het onderzoek aan de VU een grote vlucht genomen, zoals blijkt uit de wetenschappelijke rankings. Wij zijn de heer Bouter daar zeer dankbaar voor.”

Maatschappelijke impact

Lex Bouter heeft tijdens zijn rectoraat steeds aandacht gevraagd voor de maatschappelijke relevantie van onderzoek. Hij was onder meer de initiator van de Societal Impact Award, een prestigieuze,  jaarlijkse prijs voor een junior en senior onderzoeker wiens onderzoek grote maatschappelijke impact heeft.

Opvolger

De RvT gaat op zoek naar een opvolger voor de heer Bouter, en heeft de cvb-leden René Smit en Bernadette Langius met nadruk gevraagd de onderwijsagenda met grootst mogelijke prioriteit verder vorm te geven, samen met de decanen.
Naar aanleiding van de proefaudit is besloten meer tijd te nemen voor de voorbereiding van de daadwerkelijke Instellingsaudit. Over de datum daarvan vindt binnenkort overleg plaats.

Onrust

In reactie op de onrust in diverse media, die melding maken van een bestuurscrisis, zegt het college van bestuur dat veranderingen in organisaties nu eenmaal onrust met zich meebrengen. “Het past een academische omgeving om daarbij ruimte te bieden aan discussie. De betrokkenheid van medewerkers (…) over de koers die de VU vaart is een groot goed. Zo wordt ook het gesprek met de medezeggenschap, met vakbonden en met de universitaire studentenraad steeds gevoerd.”