28 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Rechtenstudenten tegen afschaffen online hoorcolleges: ‘Dit is een stap terug’

De faculteit Rechtsgeleerdheid wil hoorcolleges in de bacheloropleiding niet meer online aanbieden, omdat ze vindt dat studenten maar naar de colleges moeten komen. In het eerste jaar zijn ze al afgeschaft, en volgend jaar verdwijnen ze helemaal. De facultaire studentenraad is tegen. Raadslid XXX: ‘Dat is een stap terug.’

Update 15-04-2022: in verband met zwaarwegende persoonlijke omstandigheden is de naam van de geïnterviewde verwijderd.

Wat is het probleem bij de bachelor Rechten?
“Nu kunnen studenten online de hoorcolleges volgen via de zogeheten slidecasts. Dan zie je Powerpoint-presentaties en hoor je de stem van de docent. Het is net of je in de collegezaal zit, maar dan op het moment dat het jezelf uitkomt. De faculteit wil die slidecasts afschaffen om studenten te stimuleren naar de colleges te komen. De studentenraad vindt dat de slidecasts moeten blijven.”

Waarom?
“Je hebt in het eerste jaar weliswaar maar twee keer per week een hoorcollege. Maar als dat bijvoorbeeld om elf uur ’s ochtends begint, ben je er wel een groot deel van je dag mee kwijt. Dat is lastig als je stage loopt of andere nevenactiviteiten hebt. Daarnaast komt er op het college vaak zo veel stof aan bod dat je niet alles kunt opschrijven. Dus is het handig als je het online nog even kunt nakijken. En ja, bijna iedereen mist weleens een college.”

Is het dan niet goed om studenten te stimuleren naar colleges te komen?
“Natuurlijk, daar zijn we helemaal niet tegen. Maar we leven steeds meer in een digitale samenleving. Daar moet je gebruik van maken. Het afschaffen van online colleges is een stap terug. Bovendien is de studentenpopulatie heel divers. Je hebt deeltijdstudenten en mensen die twee opleidingen doen of veel nevenactiviteiten hebben. Voor hen zijn die online colleges een goede aanvulling. Bovendien kunnen alle  studenten met online colleges hun eigen tijd beter indelen. Het gaat er uiteindelijk om dat je de stof goed bestudeert. En de slidecasts zijn daar een uitstekend hulpmiddel bij.”

Wat gaan jullie nu doen?
“We blijven het aan de orde stellen. De  slidecasts moeten in elk geval volgend jaar blijven bestaan voor de huidige tweede- en derdejaars. Zij zijn immers gewend om op deze manier te studeren. Dan is het een slechte zaak tussentijds het systeem te veranderen. En we willen de online colleges ook terug in het eerste jaar. Wij vinden het een belangrijke aanvulling op het programma. Andere rechtenfaculteiten doen het trouwens ook. En misschien moeten we eens kijken naar de planning van de hoorcolleges. Als die altijd op eenzelfde, slim gekozen tijdstip vallen, kunnen wellicht meer studenten hun onderwijs beter combineren met andere activiteiten.”