29 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

‘Rambam heeft Maastrichtse hoogleraar geen loer gedraaid’

De Maastrichtse hoogleraar die in tv-programma Rambam bereid leek om de effecten van een energiedrankje zo gunstig mogelijk voor te stellen, is er niet in geluisd, meent emeritus-hoogleraar Martijn Katan. Hij heeft al het beeldmateriaal bekeken.

In de uitzending van 24 januari tonen wetenschappers zich bereid om tegen betaling onderzoek te doen met een gunstig resultaat. De Rambam-presentatoren gaan undercover in gesprek met onder anderen bijzonder hoogleraar neuropsychologie Rob Markus en emeritus hoogleraar Innovatie in gezonde voeding Fred Brouns, beiden van de Universiteit Maastricht.

Energiedrankje promoten

De presentatoren doen zich voor als pr-experts die een energiedrankje in de markt willen zetten. Ze zijn op zoek naar wetenschappers die bereid zijn om de gunstige effecten van het drankje aan te tonen. Met name Markus lijkt ze daarbij te willen helpen.

De hoogleraren waren onherkenbaar in beeld gebracht, maar universiteitsblad Observant leidde uit de beelden af om wie het ging en onthulde deze week hun identiteit. Beide hoogleraren ontkennen de beschuldigingen en zeggen door Rambam erin te zijn geluisd.

Tegenovergestelde

“De context wordt volledig weggelaten en juist daarin maak ik het tegenovergestelde duidelijk, ik heb in het gesprek herhaaldelijk aangegeven dat ik niets tegen betaling doe en ik zie nog de verbazing op hun gezichten,” aldus Markus tegen Observant.

Niet waar, zegt Rambam en het tv-programma krijgt nu steun van Martijn Katan. De emeritus hoogleraar voedingsleer aan de Vrije Universiteit in Amsterdam kwam in de Rambam-uitzending eveneens aan het woord en heeft – met toestemming van Rambam en Markus – al het beeldmateriaal van het gesprek bekeken.

Teneur

Volgens Katan geven de uitgezonden uitspraken “in essentie de teneur weer” van wat Markus in het gesprek meerdere keren heeft gezegd. “Ik zag er geen framing of valse voorstelling van zaken in.” De andere betrokken wetenschapper, emeritus hoogleraar Brouns  ging “niet evident over de schreef”, zegt Katan tegen Observant.

Rector Rianne Letschert van Maastricht heeft met beide hoogleraren gesproken en zag gisteren nog geen reden om te twijfelen aan hun wetenschappelijke integriteit, meldt dagblad De Limburger. Wel wil ook zij het niet-uitgezonden beeldmateriaal bekijken.