20 april 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Radboud schorst managers na melding klokkenluider

Het management van de honours academy van de Radboud Universiteit is op non-actief gesteld na een klacht van een klokkenluider.

Wat er precies is voorgevallen, wil de universiteit niet bekendmaken, omdat het gaat om persoonlijke en vertrouwelijke informatie. Klachten vallen onder de klokkenluidersregeling als er een vermoeden is dat iemand wetten of regels heeft overtreden, als er een mogelijk gevaar is voor de gezondheid of als er sprake is van een ‘onbehoorlijke wijze van handelen die een gevaar vormt voor het functioneren van de universiteit’.

Wangedrag

Met het onderwijs aan de honours-studenten is volgens de woordvoerder van de universiteit niets mis, alle colleges gaan gewoon door. Ook is er geen sprake van wetenschappelijk wangedrag, want die klachten vallen onder een andere regeling.

De directeur studentzaken van de Radboud gaat zolang het nodig is leiding geven aan de honours academy. Ondertussen wordt er volgens de woordvoerder “gekeken naar een oplossing waar studenten geen hinder van ondervinden”. Op de vraag of er aangifte volgt, antwoordt hij: “Daar is geen reden voor. Er wordt met alle betrokkenen naar een oplossing gezocht.”

Laag niveau

De honours academy is een interdisciplinair onderwijsprogramma voor de beste studenten van de Radboud. De Universitaire Studentenraad uitte eerder dit jaar echter kritiek op het niveau: de uitdaging zou wel meevallen, er zouden relatief weinig verplichtingen zijn en veel cursussen zouden overeenkomen met reguliere eerstejaarsvakken.