Pruttelende pannen en etensgeuren: nieuwe cateraar op de VU-campus

Het eerste dat opvalt op de eerste dag van de nieuwe cateraar Sodexo op de VU-campus: de geur van eten die je neusgaten al vult in de gangen die naar het restaurant in het VU-hoofdgebouw leiden.

Het VU-restaurant bezocht ik de afgelopen jaren alleen maar als ik zin had om te zondigen door in plaats van een verantwoord broodje kaas te eten, met frieten en kroketten te lunchen. Door wat er voor de rest lag uitgestald, ben ik nooit in verleiding gebracht.

Aardappels en gehaktballen

Dat is vooralsnog niet veranderd met de komst van de nieuwe cateraar, Sodexo, die vandaag aan de VU is begonnen. Ik had er speciaal mijn chipknip voor opgeladen, vastbesloten een echte maaltijd te gaan proberen, maar de aanblik van het aangebodene was enigszins… teleurstellend. Er stond een bord pasta met een hoopje vlees erop onder een warmhouder, verderop zag ik bakken met boontjes, aardappels en gehaktballen. Er waren kroketten en frikandellen, maar er was geen friet. Onder een groot bord ‘Asian‘ stond een kok panini’s in een tosti-ijzer te duwen.

Beetje saai. Maar aan dat ‘Asian’ wordt gewerkt, zei iemand die de indruk wekte de leiding te hebben. Ik zal dus zeker nog eens terugkomen.

Pruttelende pannen

Nieuw is de ‘Soup Club‘, een hoekje met soepen, inderdaad. Vier pruttelende pannen suggereren superverse soep, ter plekke klaargemaakt, maar ik werd meteen uit de droom geholpen door een kok die vertelde dat de soep niet langer in de keuken van het VU-restaurant wordt bereid, maar aangeleverd wordt in zakken. Desalniettemin is die soep best lekker, verzekeren mijn collega’s me. Alleen is-ie een paar dubbeltjes duurder geworden.

Er staan geen prijzen bij de uitgestalde waar. Dat kan zorgen voor onplezierige verrassingen bij de kassa. Het restaurant oogt al wel overzichtelijker. Mij was nooit opgevallen dat de belegde broodjes al jarenlang ‘live’ worden bereid. Pas nu zag ik het, omdat de dames bij het broodjeseiland op één of andere manier zichtbaarder zijn. Het geheel krijgt zo de indruk van een markt, een beetje het food-court-idee van Yes We Canteen.

Sodexo moet zich natuurlijk nog inwerken, dat begrijpen we best. We proberen het over een week of twee daarom nog een keer.