29 maart 2024

Protesteren met NK treinreizen tijdens de spits

Aanstaande dinsdag houden studenten het Nederlands kampioenschap treinreizen tijdens de spits. Zo protesteren ze tegen plannen om hen buiten de piekuren te laten reizen.

De ludieke wedstrijd vindt ’s morgens om half negen plaats op alle stations van Nederland, hebben de actievoerders aangekondigd. Ze hopen dat zoveel mogelijk studenten die morgen de trein pakken. Een bijbehorende petitie is al meer dan elfduizend keer ondertekend.

Woedende studenten

NS-topman Roger van Boxtel haalde zich de woede van studenten op de hals met een interview in het Algemeen Dagblad, waarin hij uitlegde hoe hij de overvolle spitstreinen wil ontlasten. Hij praat met onderwijsinstellingen over aanpassing van hun roosters.

Het plan is al bijna twee jaar oud. Het kabinet verwacht dat de ov-studentenkaart tweehonderd miljoen euro goedkoper kan worden als studenten vaker buiten de spits gaan reizen. Dat geld komt dan vrij voor het hoger onderwijs.

Onacceptabel hard getroffen

Toch reageert de Landelijke Studenten Vakbond “met verbazing” op de gesprekken tussen de NS en de onderwijsinstellingen. Voorzitter Stefan Wirken: “Studenten worden met dit plan hard getroffen, het is onacceptabel dat er niet met hen gesproken wordt.”

Volgens de LSVb hebben studenten in de avonduren andere dingen te doen dan onderwijs volgen. Ze sporten bijvoorbeeld, of gaan naar een studentenvereniging. Ook zouden studenten door het verdwijnen van de basisbeurs ’s avonds moeten werken om rond te komen.

Derderangs reizigers

Een ander geluid laat het Interstedelijk Studenten Overleg horen, al steunt het ISO het protest wel. De NS kan studenten niet verplichten om de spits te mijden, vindt voorzitter Linde de Nie. “Studenten zijn geen derderangs treinreizigers van wie het reisrecht zomaar afgenomen kan worden.”

Maar het ISO klinkt iets minder boos. Er valt best te praten over aanpassingen van het rooster. “Studenten moeten samen met de universiteiten en hogescholen beslissen of en hoe zij de spits kunnen ontlasten om zo meer geld in onderwijs te kunnen steken. Dat is de afspraak.”