Wetenschap
& Onderwijs

Fragment uit een schilderij gemaakt door de studenten van de PhD Teaching Community

Promovendi helpen elkaar bij onderwijs geven

De PhD Teaching Community is een netwerk waarin promovendi een jaar lang hun ervaringen als docent uitwisselen. Ze doen onder meer rollenspellen om hun colleges te verbeteren.

Als je voor het eerst voor een groep studenten staat, zijn er zoveel dingen waar je op moet letten. Praat ik niet te snel? Ben ik te verstaan? Is mijn verhaal te begrijpen? Heb ik geen stof over het hoofd gezien?

“Dat zijn de basisvragen als mensen net beginnen met college geven”, zegt Susan Voogd, die als onderwijsdeskundige de PhD Teaching Community begeleidt.

Studenten motiveren

“En als de promovendi dan iets meer ervaring hebben met colleges geven, krijg je vragen als: hoe motiveer ik mijn studenten, hoe betrek ik de hele groep erbij? Ook dat type vraag komt geregeld langs”, aldus Voogd.

De leden van de PhD Teaching Community, die het afgelopen jaar grotendeels online samenkwamen vanwege corona, bepaalden zelf wat ze in de tweewekelijkse bijeenkomsten wilden bespreken. Volgens Voogd was de sfeer open, deelnemers waren bereid te delen waar ze tegenaan waren gelopen: “En misschien wel juist door de lockdowns ontstond er echt een hechte club. Een van de promovendi ging in de coronatijd terug naar het land waar ze vandaan kwam, Pakistan; een ander zat voor veldonderzoek in Spanje, maar zij bleven de online bijeenkomsten bijwonen.”

Meekijken en feedback geven

Tijdens de bijeenkomsten bespraken ze hoe het met iedereen ging, waar ze problemen hadden ondervonden, de nieuwe inzichten die ze hadden verkregen en of ze nieuwe onderwijservaringen hadden opgedaan. “De uitwisseling ontstond vanzelf”, zegt Voogd.

Het netwerk volgde dan ook geen vooraf vastgesteld programma, Voogd speelde in op de behoeften die er op dat moment waren in de groep. Zo oefenden de promovendi bijvoorbeeld in rollenspellen hoe je als docent kunt leren van je fouten. En ze gaven elkaar tips over hoe ze vergelijkbare situaties hadden opgelost; ze keken middels videofragmenten soms mee bij elkaars colleges en gaven elkaar feedback.

Certificaat, geen basiskwalificatie

Meedoen aan de PhD Teaching Community leverde de promovendi 140 uur aan studiepunten op. En ze kregen aan het eind een certificaat. De PhD Teaching Community is geen vervanging van de Basiskwalificatie Onderwijs (BKO). Meestal beginnen docenten daar pas aan na hun promotie, of doen ze een deel daarvan tijdens hun promotie, maar er zijn ook promovendi die al wel hun BKO hebben. In de groep van vorig jaar zat er eentje. Ook mensen met een BKO zijn dus welkom om onderwijservaringen uit te wisselen bij deze community.

Dit studiejaar is onderwijsdeskundige Suzan Voogd met een nieuwe groep promovendi begonnen. De onderwijsvorm is hybride, mensen kunnen de bijeenkomsten digitaal en fysiek bijwonen. Meer informatie over het programma vind je hier.