29 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Premaster nieuwe stijl trekt hbo’ers nieuwe stijl

Twee jaar geleden introduceerde de VU, gedwongen door een bezuinigende minister, een nieuwe premasteropleiding voor instromers uit het hbo. Korter en strenger. Advalvas maakt na twee jaar de balans op. Wat zijn de resultaten?

Bij de economische faculteit zijn ze tevreden. De explosieve groei van de studentenpopulatie doen de faculteit zonder hbo-instromers al uit haar voegen barsten, met de nieuwe premaster wordt al heel wat druk van de ketel genomen.

Resultaten vallen tegen

Bovendien blijven er alleen uiterst gemotiveerde premasterstudenten over, die het voorbereidingsprogramma bijna allemaal halen.

Maar aan de andere faculteiten? Bij pedagogische wetenschappen vielen de resultaten tegen en zijn maatregelen genomen. Ook bij Sociale Wetenschappen zijn plannen om de premaster aan te passen.

Hele verhaal

Lees het hele verhaal van Advalvas-redacteur Floor Bal in de nieuwe Advalvas, hier of in papieren vorm her en der op de betere universiteitscampus.